Przeglądaj wg Autor "Bogusz, Marta"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Rozumowanie moralne, samoświadomość, a zachowania agresywne w trudnych sytuacjach społecznych(2025-03-22) Bogusz, Marta; Suchocka, LiliaCelem niniejszej pracy było zbadanie związku między samoświadomością, uczuciami moralnymi a strategiami radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych wśród młodzieży. Analiza została przeprowadzona na próbie 100 uczniów bydgoskich szkół średnich w wieku 18–19 lat. W badaniu zastosowano autorską ankietę oraz standaryzowane narzędzia psychologiczne: Skalę Uczuć Moralnych (SUM) W. Strusa, Skalę Samoświadomości (SS) Z. Oleszkiewicz i Z. Zaborowskiego oraz Kwestionariusz Radzenia Sobie w Trudnych Sytuacjach Społecznych (RTSS) D. Boreckiej-Biernat. Testowano hipotezy dotyczące wpływu samoświadomości na przeżywanie emocji moralnych i wybór strategii radzenia sobie. Wyniki wskazują, że wyższy poziom samoświadomości, szczególnie refleksyjnej, sprzyja przeżywaniu intensywniejszych emocji moralnych, zarówno w sytuacjach naruszania, jak i realizowania norm. Osoby o wyższym poziomie samoświadomości refleksyjnej częściej stosowały strategie zadaniowe i unikały agresywnych sposobów radzenia sobie. Ponadto, pozytywne uczucia związane z realizacją norm moralnych wzmacniały konstruktywne strategie radzenia sobie. Wyniki podkreślają istotną rolę samoświadomości w moralnym funkcjonowaniu jednostki oraz potrzebę edukacyjnych działań rozwijających refleksyjność i kompetencje emocjonalne. W kontekście profilaktyki społecznej szczególną uwagę należy zwrócić na wspieranie strategii adaptacyjnych i promowanie aktywnych postaw wobec przemocy rówieśniczej.