Przeglądaj wg Autor "Wdowiak, Wojciech"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 153
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Analiza finansowa firmy na przykładzie sprawozdań finansowych Spółdzielni Mieszkaniowej "Siła" w Nowym Sączu(2008) Szewczyk Witold; Wdowiak, WojciechW miarę rozwoju gospodarki rynkowej, obserwujemy znaczny wzrost znaczenia finansów w życiu gospodarczym kraju, jak i w działalności poszczególnych podmiotów gospodarczych. Podejmowanie decyzji dotyczących celów przedsiębiorstwa, sterowanie nim, elastyczne dostosowywanie się do zmian warunków zewnętrznych i wewnętrznych oraz kierowania procesem realizacji tych celów staje się coraz trudniejsze i coraz bardziej skomplikowane. Wynika to z przedefiniowania funkcji celu prowadzenia działalności gospodarczej, jaka dokonała się wraz z transformacją gospodarki w kierunku tworzenia systemu rynkowego. Pojawienie się aktywnych inwestorów oraz przesunięcie zainteresowania zarządzających przedsiębiorstwem z wyników rzeczowych na wyniki finansowe działalności przedsiębiorstw spowodowało wzrost zainteresowania stroną finansową działalności podmiotów gospodarczych. W obecnych warunkach w działalności przedsiębiorstwa istotne jest kształtowanie się zysku i płynności finansowej w powiązaniu ze strukturą majątku, strukturą kapitału własnego i obcego wykorzystywanego w przedsiębiorstwie. Ocena finansowa oparta na wzorcach sprawdzonych w gospodarce rynkowej jest konieczna do bieżącego zarządzania finansami przedsiębiorstw oraz w procesach prywatyzacji tych przedsiębiorstw - do badania ich kondycji finansowej i wyceny wartości przedsiębiorstwa. Pomiar stopnia realizacji celów finansowych osiąganych przez przedsiębiorstwo może być dokonywany przy wykorzystaniu wielu metod. Celem pracy jest przedstawienie metod diagnozowania z punktu widzenia uzyskania wiarygodnej podstawy do podejmowania bieżących i strategicznych decyzji w sprawach dotyczących prowadzenia działalności, bowiem ocena sytuacji finansowej i majątkowej przedsiębiorstwa może mieć różny zakres w zależności od odbiorcy wyników analizy i celu, jaki zamierza się osiągnąć. W tym względzie o wiele bardziej skomplikowane i złożone jest podejście do diagnozy i oceny działalności ekonomiczno-finansowej Spółdzielni Mieszkaniowej, która z racji swego istnienia nie jest nastawiona na uzyskiwanie zysków. W związku z okresem objętym analizą uwzględniono stan prawny na rok 2006.Pozycja Analiza finansowa jako metoda zarządzania przedsiębiorstwem na przykładzie Computerland S.A.(2006) Tarnowska Aneta; Wdowiak, WojciechW obecnych czasach, gdy gospodarka rynkowa działa według mechanizmów wolnorynkowych, i gdy zniesiono wpływ państwa na kształtowanie się cen rynkowych, analiza finansowa ma bardzo istotne znaczenie w działalności przedsiębiorstwa. Bada i ocenia zjawiska i procesy mające wpływ na gospodarkę przedsiębiorstw, wyjaśnia ich sytuację majątkową i finansową. Do tego celu wykorzystuje wiele metod badawczych, które opracowuje sama jako dyscyplina naukowa, i które adaptuje z innych dyscyplin naukowych, m. in. matematyki, ekonometrii, statystyki, rachunkowości. Ma charakter specjalnej formy kontroli wewnętrznej zmierzającej do wyjaśnienia, czy przebieg określonych zdarzeń jest zgodny z zasadą racjonalnego gospodarowania. Dostarcza informacji wielu zainteresowanym dlatego przeprowadzane są analizy zorientowane na potrzeby zewnętrzne, np. dla akcjonariuszy, wierzycieli, banków oraz na potrzeby wewnętrzne, np. dla kierownictwa przedsiębiorstwa. Celem pracy jest wskazanie: 1. funkcji analizy finansowej w procesie zarządzania, 2. scharakteryzowanie jej metod, 3. wykorzystanie ich do analizy sytuacji finansowej spółki ComputerLand. Realizację powyższych celów umożliwić mogą hipotezy badawcze, które zakładają: utrzymywanie krótkookresowej płynności finansowej; konieczność wykorzystywania efektu dźwigni finansowej zdolność do obsługi długu. Coraz częściej prowadzona jest zintegrowana analiza retrospektywna i prospektywna, badająca zaistniałe oraz przyszłe zjawiska. Taka analiza jest niezbędna w zarządzaniu przedsiębiorstwem, a w szczególności w planowaniu i podejmowaniu decyzji zarówno krótko- jak i długookresowych mających usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstw. Poznanie i budowa metodycznych modeli wykrywających prawidłowości służą do rozpoznawania przyszłych zjawisk, ich powiązań i wpływu na dalsze perspektywy przedsiębiorstwa. Prowadzi to do poprawy jego efektywności ekonomicznej gospodarowania i sytuacji finansowej.Pozycja Analiza finansowa jako narzędzie zarządzania na przykładzie P.P.H.U. "Andrema" S.A. w Nowym Sączu(2008) Niepsuj Jolanta; Wdowiak, WojciechAnaliza finansowa jest podstawowym narzędziem pomagającym w podejmowaniu decyzji dotyczących zarządzania firmą ze szczególnym uwzględnieniem kontroli. W niniejszej pracy autorka stara się udowodnić na przykładzie Przedsiębiorstwa Produkcyjno Handlowo Usługowego „Andrema” S.A. w Nowym Sączu, iż głównym zadaniem analizy finansowej jako narzędzia jest ocena finansowej strony działalności przedsiębiorstwa szczególnie dotyczy to spółek akcyjnych nie tylko w stosunku do założeń planowych, ale także w stosunku do okresów ubiegłych. Wartość praktyczna analizy zależy od właściwego ustalenia czynników, jakie mają wpływ na kondycje finansową firmy oraz dokładnego określenia kierunków ich oddziaływania.Pozycja Analiza finansowa na przykładzie Szpitala Specjalistycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu(2007) Skoczeń Izabela; Wdowiak, WojciechCelem niniejszej pracy jest prezentacja i możliwości analizy finansowej we wspieraniu procesów decyzyjnych, podejmowanych w tak specyficznej działalności, jaką jest publiczny zakład opieki zdrowotnej. Niniejsza praca licencjacka składa się z trzech rozdziałów oraz wstępu, zakończenia, bibliografii a także załączników. Rozdział pierwszy i drugi to rozdziały teoretyczne, które zostały napisane na podstawie dostępnej literatury zarówno z zakresu rachunkowości, jak i analizy finansowej i ekonomicznej. Dzięki wiedzy zawartej w pierwszych dwóch rozdziałach można było stworzyć trzeci, który jest rozdziałem typowo praktycznym. Rozdział trzeci, będący uwieńczeniem całej pracy stanowi wykorzystanie informacji zawartych w pierwszych dwóch rozdziałach w praktyce. Jest to najważniejsza część pracy, ponieważ wymaga ona przeprowadzenia szeregu obliczeń, a następnie wyciągnięcia stosownych wniosków. Rozdział ten rozpoczyna się od krótkiej charakterystyki obiektu badań, począwszy od przedstawienia historii jego powstania, a skończywszy na przedstawieniu zadań i celów, które na dzień dzisiejszy realizuje. Dalsza część tego rozdziału stanowi prezentację praktycznego zastosowania analizy finansowej Szpitala Specjalistycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu na przestrzeni lat 2004-2006. Informacje zawarte w trzecim rozdziale zostały wykorzystane za zgodą dyrekcji Szpitala Specjalistycznego im. J. Śniadeckiego w Nowy Sączu. Z przeprowadzonej analizy wynika, że sytuacja podmiotu będącego obiektem badań jest wręcz bardzo zła. Świadczą o tym praktycznie wartości wszystkich wyliczonych wskaźników. Działalność szpitala co roku przynosi straty, zamiast przychodów. Jednak pozostaje moralny dylemat, na ile publiczne zakłady opieki zdrowotnej powinny generować zysk. Szpital Specjalistyczny w Nowym Sączu jak większość szpitali w Polsce boryka się z trudnościami finansowymi próbując pokonywać kolejne problemy narzucane również odgórnie przez polityków, jak np. ustawa „203".Pozycja Analiza finansowa w małym i średnim przedsiębiorstwie na przykładzie ABC-SERVICE Spółka z o.o(2007) Baran Dariusz; Wdowiak, WojciechPodjęcie tematu analizy finansowej przedsiębiorstwa działającego w sektorze MSP w Polsce spowodowała chęć przełamania stereotypu funkcjonującego do dnia dzisiejszego w Polsce, według którego rachunkowością i księgowością zajmują się przede wszystkim kobiety, chociaż od kilku lat tendencja ta zmienia się dość widocznie, a mężczyźni uważani są za bardzo dobrych księgowych, a szczególnie finansistów. Próba zmierzenia się z tym ciekawym, a zarazem trudnym tematem pozwoliła na napisanie niniejszej pracy. Dodatkowym bodźcem była możliwość zapoznania się z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie kodeksu spółek handlowych oraz rachunkowości i finansów, które w ostatnich latach uległo znacznym zmianom, spowodowanym między innymi zmianami gospodarczymi i potrzebą dostosowania polskich przepisów do obowiązujących w krajach Unii Europejskiej w związku z wejściem Polski w dniu 1 maja 2004 roku w jej struktury. Uzyskane informacje mogą okazać się niezwykle przydatne w przyszłości, na przykład w przypadku podjęcia decyzji o założeniu własnego przedsiębiorstwa.Pozycja Analiza form rozliczeń pieniężnych krajowych podmiotów gospodarczych na przykładzie Banku Pekao S.A. oddział Nowy Sącz(2007) Rams Dorota; Wdowiak, WojciechZakres usług bankowych jest tak szeroki, że każda jednostka znajdzie w ofercie banków coś dla siebie, w zależności od potrzeb i możliwości finansowych. Jedni korzystają z oferty lokat bankowych, inni poszukują źródeł finansowania, korzystając z pożyczek i kredytów, a większość realizuje rozliczenia, zobowiązania za pośrednictwem banków. Każdego roku klienci banków zgłaszają zapotrzebowanie na nowe usługi bankowe, zwłaszcza w sferze rozliczeń pieniężnych. Banki wychodząc naprzeciw zgłaszanym potrzebom i przy wykorzystaniu nowych technologii poszerzają swoją ofertę czyniąc ją coraz bardziej atrakcyjną, przystępną i wygodną dla klientów. Klienci banków mają możliwość korzystania z różnych form rozliczeń pieniężnych. Wybór formy rozliczeń zależy z reguły od wielu czynników w tym: opłaty za dokonanie rozliczenia, sposobu i szybkości rozliczenia, wygody, dostępności. Niniejsza praca obejmuje zagadnienia związane z formami rozliczeń pieniężnych realizowanych przez krajowe podmioty gospodarcze w obrocie gospodarczym. Badania dotyczą finansowego aspektu ekonomii, tj. analizy sposobów rozliczeń pomiędzy podmiotami gospodarczymi działającymi na terenie kraju. Głównym celem badań jest określenie jakie formy rozliczeń są preferowane przez krajowe podmioty gospodarcze oraz tendencje zmian w wykorzystaniu poszczególnych form rozliczeń na przestrzeni czasu (kilku ostatnich lat). Podmiotem badań są jednostki gospodarcze posiadające konta rozliczeniowe w Oddziale banku PEKAO S.A. w Nowym Sączu, natomiast przedmiotem badań jest analiza form rozliczeń pomiędzy krajowymi podmiotami gospodarczymi na przykładzie klientów Oddziału banku PEKAO S.A. W kontekście celu pracy podstawowym problemem badawczym jest identyfikacja i analiza form rozliczeń pieniężnych preferowanych przez krajowe podmioty gospodarcze. Hipotezy badawcze można sformułować następująco: Hipoteza 1: ponad połowa rozliczeń realizowana jest w formie bezgotówkowej. Hipoteza 2: wypłaty gotówkowe realizowane są w większości za pomocą bankomatów. Hipoteza 3: główną formą rozliczeń bezgotówkowych jest weksel.Pozycja Analiza i ocena strategii przedsiębiorstwa na przykładzie firmy "Gładysz i Synowie"(2007) Golonka Żaneta; Wdowiak, WojciechWe współczesnej gospodarce rynkowej przedsiębiorstwa działają w dynamicznie zmieniającym się i konkurencyjnym otoczeniu. Rynek producenta ustąpił miejsca rynkowi konsumenta, natomiast strategia i sposób jej realizacji staje się istotnym wyróżnikiem działającym na tym rynku organizacji. Coraz więcej przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę, że jedną z głównych dróg wiodących na rynki Wspólnoty Unii Europejskiej jest opracowanie odpowiedniej strategii konkurencyjnej. Obecnie na rynku Polskim znajduje się szereg koncernów samochodowych, które charakteryzują się bogatą i różnorodną ofertą handlową. Mając świadomość, że dzisiejszy „klient” stał się bardziej wymagający, firmy „walczą” o niego prześcigając się w coraz to nowszych i ich zdaniem lepszych pomysłach. „Przewaga konkurencyjna firmy jest to zdolność firmy do oferowania korzystniejszych warunków nabywcom i osiągania dzięki temu większych korzyści niż przedsiębiorstwa konkurencyjne. Przewaga konkurencyjna może dotyczyć kosztów produkcji, cen zbytu, terminów dostaw, jakości, obsługi po sprzedażowej i wielu innych elementów. Przedsiębiorstwa, które posiadają wiele przewag konkurencyjnych mają większe szanse do zwiększania udziału w rynku”. Celem pracy jest zbadanie pozycji strategicznej przedsiębiorstwa (jego analiza i ocena), działającego na terenie powiatu tarnowskiego. Podmiotem poddanym analizie jest dealer marki Volkswagen i Audi, firma zajmująca się sprzedażą samochodów tych marek oraz świadczeniem usług serwisowych autoryzowanych przez producenta. W niniejszej pracy zostały postawione trzy hipotezy badawcze. Pierwsza hipoteza badawcza dotyczy analizy makrootoczenia. W ramach analizy makrootoczenia wybrano metodę scenariuszy stanów otoczenia, która daje możliwość poznania szans i zagrożeń mogących wystąpić w przyszłości, a mających wpływ na formułowanie strategii. Druga hipoteza badawcza dotyczy metody analizy otoczenia konkurencyjnego tj. punktowej oceny czynników zewnętrznych. Za pomocą tej metody dowiemy się czy i jak przedsiębiorstwo „Gładysz i Synowie” wykorzystuje istniejące szanse w otoczeniu konkurencyjnym w walce z innymi firmami z tej branży, a także czy efektywnie zmniejsza wpływ potencjalnych zagrożeń. Ostatnia, trzecia hipoteza badawcza pozwoli odpowiedzieć na pytanie jakie grupy czynników decydują o wysokiej pozycji konkurencyjnej oraz możliwościach rozwojowych przedsiębiorstwa. W celu uzyskania odpowiedzi na pytanie zawarte w hipotezie trzeciej, przeprowadzona zostanie analiza potencjału strategicznego na postawie analizy kluczowych czynników sukcesu.Pozycja Analiza i planowanie działalności firmy w ujęciu metod tradycyjnych i dyskontowych(2005) Warzecha Mirosław; Wdowiak, WojciechCelem niniejszej pracy jest zaprezentowanie zasad stosowania w praktyce gospodarczej tradycyjnych i dyskontowych metod analizy i planowania działalności gospodarczej. Szczególną uwagę zwrócono na analizę finansową oraz analizę progu rentowności w ujęciu klasycznym i dyskontowym. Analiza finansowa przedsiębiorstwa jest oceną poziomu efektywności gospodarowania zasobami majątkowymi oraz stanu ekonomicznego jednostki gospodarczej i przygotowanie na tej podstawie informacji służących do podejmowania racjonalnych decyzji gospodarczych przez menedżerów. Umiejętne posługiwanie się analizą finansową, pozwala na szybką kontrolę zgodności rzeczywistego przebiegu procesów gospodarczych, z ustalonymi założeniami. Próg rentowności natomiast określa minimalne wielkości produkcji, przy których przedsiębiorstwo równoważy koszty i przychody ze sprzedaży. Analiza progu rentowności pozwala na dokonanie wielu symulacja pomocnych przy podejmowaniu określonych decyzji. Niezależnie od systemu gospodarczego, głównymi źródłami wykorzystywanymi w analizie finansowej są roczne sprawozdania finansowe. Poprawnie sporządzone sprawozdania finansowe powinny odzwierciedlać rzeczywisty stan sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyników działalności gospodarczej. Celem niemal każdego podmiotu gospodarczego jest osiągnięcie zysku i stałe pomnażanie kapitału. Chcąc ocenić sytuację finansową należy zbadać i przeanalizować zbiór wskaźników zbudowanych przy wykorzystaniu wielkości zawartych w sprawozdaniach finansowych. Weryfikację metod analizy wskaźnikowej oraz progu rentowności w ujęciu klasycznym i dyskontowym przeprowadzono celem zbadania sytuacji finansowej i perspektyw działania wybranego podmiotu gospodarczego. Przedmiotem analizy są dane finansowe Zakładu Butelkowania Naturalnej Wody Mineralnej „Piwniczanka”.Pozycja Analiza porównawcza systemu zarządzania jakością na przykładzie "Zakładów pakowania jaj"(2008) Gawrońska, Agnieszka; Wdowiak, WojciechTematem pracy jest ocena i porównanie stanu istniejącego systemu zarządzania oraz różnic w zarządzaniu wymagających poprawy w zależnościach pomiędzy: personelem, procesami i wynikami w dwóch zakładach pakowania jaj. Celem pracy jest zbadanie i analiza stanu aktualnego w organizacji pod względem przygotowania do wdrażania TQM, a także próba odpowiedzi na pytania, w jakim stopniu firma spełnia kryteria Polskiej Nagrody Jakości. W opracowaniu starano się pokazać i precyzyjnie określić mocne strony oraz obszary wymagające poprawy w poszczególnych przedsiębiorstwach. Specyfika obu przedstawionych przedsiębiorstw, ludzie i infrastruktura są podobne, ponieważ pracują oni w bardzo podobnych warunkach i w firmie o podobnej specyfice, gdzie otoczenie i rynek jest zbliżony. Jednak nigdy dwie firmy należące nawet do jednej branży, nigdy nie będą takie same. Założono, że różnice będą się uwydatniać w sposobie zarządzania. Badania z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety przeprowadzone zostały na przełomie roku 2007/2008.Pozycja Analiza przyczynowa wybranych parametrów działalności gospodarczej na przykładzie urzędu pocztowego(2003) Grasela, Ernest; Wdowiak, WojciechNiniejsza praca stanowi próbę dostosowania narzędzi analizy przyczynowej do specyfiki działalności badanego urzędu pocztowego, a jej celem praktycznym jest ustalenie przyczyn powstawania straty przy zastosowaniu wyżej wspomnianych analiz. Analiza przyczynowa dotyczyła przede wszystkim zmian, jakie zaszły w kosztach, przychodach i wyniku finansowym urzędu pocztowego. Praca składa się z czterech rozdziałów. W rozdziałach pierwszym i drugim ujęte zostały ogólne pojęcia oraz charakterystyka wybranych wskaźników analizy ekonomicznej i finansowej. Informacje do w/w rozdziałów zostały zgromadzone na podstawie dostępnej literatury fachowej. W rozdziale trzecim przedstawione zostały szczegółowo techniki analizy przyczynowej. Czwarty rozdział obejmuje charakterystykę urzędu pocztowego. Przedstawiona została struktura przychodów i kosztów poniesionych przez urząd pocztowy. Następnie wyliczono próg rentowności i przeprowadzono analizę przyczynową przychodów oraz wyniku finansowego urzędu pocztowego. Dane do przeprowadzonej analizy przyczynowej uzyskano na podstawie informacji uzyskanych od Naczelnika badanego urzędu pocztowego oraz z Działu Księgowości Zarządczej oraz Finansowej jednostki nadzorującej działalność badanej placówki pocztowej.Pozycja Analiza przyczynowa wybranych parametrów działalności gospodarczej na przykładzie urzędu pocztowego(2003) Grasela, Ernest; Wdowiak, WojciechPraca stanowi próbę dostosowania narzędzi analizy przyczynowej do specyfiki działalności badanego urzędu pocztowego, a jej celem praktycznym jest ustalenie przyczyn powstawania straty przy zastosowaniu wyżej wspomnianych analiz. Analiza przyczynowa dotyczyła przede wszystkim zmian, jakie zaszły w kosztach, przychodach i wyniku finansowym urzędu pocztowego. W tym celu zastosowano następujące techniki analizy przyczynowej: - technikę podstawień łańcuchowych – która polega na kolejnym podstawieniu poszczególnych czynników w wielkości określającej wartość wskaźnika, będącego przedmiotem porównania, w miejsce wskaźnika przyjętego za podstawę odniesienia. Zastosowano także uproszczoną formę w/w techniki tzw. technikę różnicowania. Praca składa się z czterech rozdziałów. W rozdziałach pierwszym i drugim ujęte zostały ogólne pojęcia oraz charakterystyka wybranych wskaźników analizy ekonomicznej i finansowej. Informacje do w/w rozdziałów zostały zgromadzone na podstawie dostępnej literatury fachowej. W rozdziale trzecim przedstawione zostały szczegółowo techniki analizy przyczynowej. Czwarty rozdział obejmuje charakterystykę urzędu pocztowego. Przedstawiona została struktura przychodów i kosztów poniesionych przez urząd pocztowy. Następnie wyliczono próg rentowności i przeprowadzono analizę przyczynową przychodów oraz wyniku finansowego urzędu pocztowego. Dane do przeprowadzonej analizy przyczynowej uzyskano na podstawie informacji uzyskanych od Naczelnika badanego urzędu pocztowego oraz z Działu Księgowości Zarządczej oraz Finansowej jednostki nadzorującej działalność badanej placówki pocztowej.Pozycja Analiza płynności finansowej i ryzyka finansowego w aspekcie kredytu kupieckiego na przykładzie Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Nowym Sączu(2002) Brach, Sławomir; Wdowiak, WojciechAnaliza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa to jeden z zasadniczych instrumentów racjonalnego zarządzania w każdej firmie. Umiejętne posługiwanie się tym narzędziem pozwala nam na szybką kontrolę zgodności rzeczywistego przebiegu procesów gospodarczych, z założeniami jakie przyjęliśmy przy podejmowaniu decyzji. Szybka i syntetyczna analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa daje wiarygodne podstawy do podejmowania decyzji bieżących, a także o charakterze strategicznym. Analiza sytuacji finansowej Spółdzielni pozwala nam również zorientować się, jaką siłę negocjacyjną posiada nasza lub inna współpracująca firma wobec wierzycieli i kontrahentów. Celem niniejszej pracy jest charakterystyka zasad i metod analizy płynności finansowej z uwzględnieniem ryzyka finansowego oraz właściwa interpretacja jej wyników na przykładzie okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Nowym Sączu. Przedstawiono pojęcia kredytu i ich rodzaje, pojęcie płynności oraz rolę kredytu w utrzymaniu płynności finansowej. Zaprezentowano materiały źródłowe wykorzystywane do oceny ryzyka finansowego i analizy finansowej. Przedstawiono istotę ryzyka finansowego, metody oceny ryzyka finansowego oraz wpływ ryzyka w związku z udzielaniem kredytu kupieckiego. Opracowano dane uzyskane w Spółdzielni Mleczarskiej, gdzie praktycznie została przeprowadzona analiza finansowa i ocena ryzyka finansowego w aspekcie kredytu kupieckiego w roku 2001. Zostały obliczone i scharakteryzowane podstawowe wskaźniki charakteryzujące sytuację finansową spółdzielni na przestrzeni ostatniego roku działalności.Pozycja Analiza sprawności zarządzania aktywami i długiem na przykładzie Grodzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Nowym Sączu(2007) Surma Miłosz; Wdowiak, WojciechAnaliza finansowa umożliwia samoocenę firmy i jest dokonywana w celu poprawy jakości zarządzania oraz wzrostu efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa, a co za tym idzie zapewnianie długoterminowego sukcesu firmy i jej właścicieli. Niniejsza praca opisuje wybrane elementy z analizy wskaźnikowej, a mianowicie sprawność działania i analizę długu firmy. Celem pracy jest prezentacja zasad analizy finansowej, sprawności działania i zadłużenia.Pozycja Analiza wizerunku stacji radiowej na przykładzie Radia Eska(2008) Sadowa Ewa; Wdowiak, WojciechPrzed rokiem 1989 funkcjonowanie rynku radiowo- telewizyjnego było bardzo proste ze względu na prawo, które je regulowało. Państwo posiadało monopol, czego skutkiem było istnienie jedynie mediów państwowych. W 1939 roku weszła w życie ustawa, dzięki której zdołano uregulować wszystkie problemy związane z prawidłowym funkcjonowaniem mediów elektronicznych. Do głównych zadań radiofonii i telewizji należały między innymi dostarczanie informacji, rozrywki oraz popieranie nowych inicjatyw na rynku. W pracy skoncentrowano się na zagadnieniach związanych z rynkiem radiowym, jako unikalnym medium. Jego unikalność przejawia się przede wszystkim w dostępności do radia - można go słuchać niemal w każdym miejscu i o każdej porze. Słuchanie radia pobudza wyobraźnię, a co najważniejsze jego słuchanie nie przeszkadza w wykonywaniu innych czynności. Radio jest medium bardzo dynamicznym i dociera do bardzo szerokiego grona odbiorców.Pozycja Analiza zarządzania płynnością finansową i rentownością na przykładzie Grodzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Nowym Sączu(2007) Surma Sabina; Wdowiak, WojciechW warunkach globalizacji rynków istotnym elementem przetrwania i rozwoju przedsiębiorstw jest zdolność stworzenia perspektywy osiągnięcia sukcesu w konkurencyjnym otoczeniu. Zarządzanie przedsiębiorstwem jest więc nieustannym procesem podejmowania i realizacji różnych decyzji, często obarczonym dużym ryzykiem. W tym celu należy zwrócić uwagę na zachodzące zmiany w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym firmy z punktu widzenia występujących relacji finansowych. Jednym z narzędzi ułatwiającym podejmowanie trafnych decyzji oraz zminimalizowanie ryzyka może być analiza mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa. Do tego celu można wykorzystać analizę wskaźnikową umożliwiających ocenę i prognozę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa i związane z tym efektywne zarządzanie. W oparciu o dane zawarte w podstawowych sprawozdaniach finansowych najczęściej stosuje się cztery obszary analizy wskaźnikowej: rentowność, płynność, efektywność aktywów oraz zadłużenie. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie metod i narzędzi stosowanych w analizie wskaźnikowej i ich przydatności dla oceny kształtowania sytuacji finansowej i rentowności wybranego przedsiębiorstwa w dwu letnim okresie jego działalności.Pozycja Aspekty decyzyjne budżetowania kosztów na przykładzie SGL CARBON S.A. w Nowym Sączu(2002) Smaga Ewa; Wdowiak, WojciechW firmach proces podejmowania decyzji ściśle związany jest z zarządzaniem, a jego etapy są wręcz zbliżone do poszczególnych funkcji zarządzania. Podobnie jak w zarządzaniu możemy wyróżnić proces planowania i kontroli. Budżet główny jest efektem wielu skoordynowanych decyzji w firmie, ale może stanowić również podstawę do podejmowania dalszych decyzji na przykład dotyczących motywacji, opłacalności produkcji czy też wyboru struktury asortymentowej. Pomocny może być również prawidłowo sporządzany rachunek kosztów zwłaszcza zmiennych i wyliczone wskaźniki rentowności. Celem pracy jest pokazanie możliwości wykorzystania prawidłowo przygotowanych danych budżetowych zasadniczej działalności operacyjnej głównie poprzez analizę odchyleń i rentowności w procesie podejmowania decyzji dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstwa SGL CARBON S.A. Przedstawiono problematykę procesu decyzyjnego, e jego istotę, poszczególne etapy oraz narzędzia wspomagające proces podejmowania decyzji, jakim jest rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza. Opisano proces budżetowania kosztów i analizę progu rentowności jako elementów wspomagających proces podejmowania decyzji. Zaprezentowano firmę będącą obiektem badania, jej historię, cel działania i metody zarządzania. Ponadto przedstawiono poszczególne etapy budżetowania i kontroli budżetowej kosztów zasadniczej działalności operacyjnej w SGL CARBON SA. Dokonano analizy rentowności poszczególnych linii produktowych w badanej firmie, wyliczenia progu rentowności zarówno na danych rzeczywistych jak i budżetowych i ich roli w procesie podejmowania decyzji.Pozycja Aspekty marketingowe i strategiczne analizy działalności firmy na przykładzie INCO-VERITAS S.A(2006) Kuczaj, Monika; Wdowiak, WojciechCelem pracy jest prezentacja zagadnień związanych z wykorzystaniem instrumentów marketingu mix w działalności firmy INCO-VERITAS S.A, która funkcjonuje na polskim rynku wyrobów ściernych. Realizacja tego celu nastąpiła przy wykorzystaniu metod: analizy SWOT, analizy konkurencji i rynku, a także bacznej analizy procesów występujących na polskim rynku wyrobów ściernych. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale ujęto teoretyczne podstawy marketingu. Przedstawiono pojęcie marketingu mix, jego istotę i elementy. Opisano także relacje między elementami marketingu-mix. Drugi rozdział poświęcony jest prezentacji firmy INCO-VERITAS, jej historii, misji i analizie konkurencji. W trzecim rozdziale scharakteryzowano analizę cyklu życia produktu, stan badań marketingowych w firmie oraz analizę SWOT. Natomiast ostatni fragment pracy ukazuje sposób wykorzystania elementów marketingu mix w działalności firmy INCO-VERITAS S.A. W rozdziale tym przedstawiono politykę asortymentową i cenową firmy, system dystrybucji i elementy promotion-mix.Pozycja Aspekty marketingowe i strategiczne analizy działalności firmy na przykładzie INCO-VERITAS S.A(2006) Kuczaj, Monika; Wdowiak, WojciechCelem pracy jest prezentacja zagadnień związanych z wykorzystaniem instrumentów marketingu mix w działalności firmy INCO-VERITAS S.A., która funkcjonuje na polskim rynku wyrobów ściernych. Realizacja tego celu nastąpiła przy wykorzystaniu metod: analizy SWOT, analizy konkurencji i rynku, a także bacznej analizy procesów występujących na polskim rynku wyrobów ściernych. Praca składa się z czterech rozdziałów: W pierwszym rozdziale ujęto teoretyczne podstawy marketingu. Przedstawiono pojęcie marketingu mix, jego istotę i elementy. Opisano także relacje między elementami marketingu-mix. Drugi rozdział poświęcony jest prezentacji firmy INCO-VERITAS, jej historii, misji i analizie konkurencji. W trzecim rozdziale scharakteryzowano analizę cyklu życia produktu, stan badań marketingowych w firmie oraz analizę SWOT. Natomiast ostatni fragment pracy ukazuje sposób wykorzystania elementów marketingu mix w działalności firmy INCO-VERITAS S.A. W rozdziale tym przedstawiono politykę asortymentową i cenową firmy, system dystrybucji i elementy promotion-mix.Pozycja Aspekty metodyczne badania strategii marketingowych na przykładzie Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.(2006) Starczewska Agnieszka; Wdowiak, WojciechPostęp technologiczny w dzisiejszych czasach osiągnął zawrotne tempo. Niemalże w każdej dziedzinie naszego życia spotykamy się z coraz to nowszymi osiągnięciami techniki. Celem pracy jest prezentacja istoty, założeń oraz metod analizy strategicznej. Z celem tym związany jest również cel praktyczny pracy polegający na diagnozie, ocenie oraz prezentacji zmian w strategii Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.. W pracy przedstawiono koncepcję strategii marketingowych oraz ich elementów, a także opisy narzędzi wykorzystywanych przy analizowaniu strategii marketingowej. Zaprezentowano analizę obecnej sytuacji Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. w oparciu o rynek na którym działa, oraz przedstawiono istniejącą i wykorzystywaną w działalności strategię marketingową a także ocenę obecnej sytuacji w zestawieniu z ewentualnymi kierunkami zmian.Pozycja Aspekty projektowania i oceny strategii zarządzania bankiem na przykładzie PKO BP S.A.(2005) Kukuczka Benita; Wdowiak, WojciechW pracy zaprezentowano i oceniono strategię PKO BP S.A. Celem niniejszej pracyj było wskazanie uwarunkowań, zasad i metod budowy strategii. W kontekście tak przyjętego celu, dokonano weryfikacji następującej hipotezy badawczej: brak rozpoznania wszystkich uwarunkowań i precyzyjnego zakresu oraz zastosowania konkretnych metod budowy strategii, powoduje zbytnią ogólnikowość i nieprecyzyjność jej sformułowań. Całość pracy została podzielona na cztery rozdziały, w których omówiono pojęcia dotyczące zarządzania strategicznego, metody projektowania, strategię Banku oraz jej wdrażanie.