Prace dyplomowe 2000-2008/Diploma Theses 2000-2008
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Prace dyplomowe 2000-2008/Diploma Theses 2000-2008 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 3124
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Rozwój turystyki w gminach Powiatu Tatrzańskiego(2000) Walkosz Danuta; Malczak, JanCelem niniejszej pracy jest pokazanie w jaki sposób i w jakim tempie rozwija się produkt turystyczny, turystyka oraz cała infrastruktura związana z tą dziedziną na terenie pięciu gmin wchodzących w skład Powiatu Tatrzańskiego. Teren ten bowiem należy do najatrakcyjniejszych turystycznie rejonów Polski. Jest wymarzonym miejscem do uprawiania turystyki górskiej i największym w kraju ośrodkiem sportów zimowych. Sezon turystyczny trwa tu w zasadzie przez cały rok. Turystykę wysokogórską uprawia tu rocznie kilka milionów osób. Do dyspozycji turystów jest 300 km oznakowanych szlaków o różnej skali trudności, jest również 17 ścieżek rowerowych na terenie Podhala oraz 5 na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego. Opracowano również pierwszą w Polsce mapę turystyczno - sportową dla rowerów górskich. Uprawia się tutaj paralotniarstwo, kajakarstwo górskie, hippikę. Tereny narciarskie przyciągają najliczniejszą rzeszę turystów. Tylko w Zakopanem działa 50 wyciągów orczykowych i krzesełkowych, zaś w Bukowinie Tatrzańskiej 34. Z myślą o turystach czynne są w Zakopanem 4 kryte baseny, a w okresie lata basen cieplicowy na Antałówce. W niedługim czasie rozpocznie się budowa miasteczka wodnego na bazie źródeł cieplicowych z dużą zawartością siarki. W samym Zakopanem czynnych jest 6 kortów tenisowych.Pozycja Możliwości zabezpieczania portfela akcji inwestora globalnego działającego na polskim rynku(2000) Głowa Marek; Dzieża, JerzyDokonujący się rozwój gospodarczy Polski ściśle związany jest z rozwojem rynku instrumentów finansowych. Pojawiające się nowe instrumenty, zwiększają możliwości inwestycyjne, a także umożliwiają coraz sprawniejsze zarządzanie ryzykiem. Powodem ich pojawienia się, było zwiększenie atrakcyjności inwestowania na polskim rynku dla zagranicznych inwestorów, powstanie funduszy inwestycyjnych, a w ostatnim czasie, także funduszy emerytalnych. Ponadto rywalizacja giełd ma również niemałe znaczenie dla obrotu takimi instrumentami. Przykładem jest analizowane w niniejszej pracy kontrakty futures na WIG20 i PTX. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się fundusze indeksowe. Pierwszy taki fundusz powstał w Polsce w 1997 roku, jako replika indeksu WIG. Zarządzający takimi funduszami muszą dostosować się do wielu ograniczeń nakładanych przez prawo. Nie jest możliwe dokładne odzwierciedlenie składu indeksu w portfelu funduszu. Innym ograniczeniem jest procentowy udział jednego waloru w portfelu. W celu uzyskania maksymalnej zgodności z indeksem, zarządzający ma możliwość wykorzystania transakcji terminowych. Jednak zasadniczą rolą tych transakcji jest zarządzanie ryzykiem portfela. Fundusze indeksowe mogą opierać się na indeksach notowanych na giełdzie, jak też tworzonych przez instytucje finansowe, np. Morgan Stanley Capital International (MSCI). Celem tej pracy jest zaprezentowanie skuteczności zabezpieczenia przed ryzykiem zmiany cen portfela MSCI Poland. W strategii tej są wykorzystane kontrakty terminowe futures na WIG20 i PTX. Praca ta przedstawia zasady tworzenia indeksów WIG20, PTX oraz konstrukcję składu portfela MSCI Poland. Dokonane jest również porównanie kontraktów terminowych WIG20 i PTX.Pozycja Wybrane metody zarządzania jakością na przykładzie firmy VALVEX S.A.(2000) Makowski Krzysztof; Wdowiak, WojciechGłówne kierunki badań niniejszej pracy będą zmierzać od ogólnych teorii i założeń, do jednego z elementarnych aspektów zarządzania jakością, a mianowicie kontroli w produkcji. Wiele opracowań z tej dziedziny zawiera podstawowe teorie i abstrakcyjne przykłady, tymczasem jakość teorii sprawdza się przy wprowadzaniu w praktykę. Taki też jest cel tego opracowania. Co więcej zawiera pewną kombinację instrumentów zarządzania jakością, dobranych do specyfiki organizacji. Praca jest kierowana do środowiska, które zainteresowane jest problemami jakości oraz praktyką w tym względzie. Myślą przewodnią jest przedstawienie dziedziny i jej instrumentów oraz ukazanie, że nie są one trudne do zastosowania, a ich kombinacja przynosi lepsze efekty. Zostanie to udowodnione w ostatnim rozdziale tego opracowania, gdzie kontrola przeprowadzona przy pomocy metody stosowanej dotychczas oraz dodatkowego narzędzia przyniesie lepszy efekt.Pozycja Dobór instrumentów aktywizacji sprzedaży na przykładzie oleju silnikowego „Super Motor Oil”, produktu Rafinerii „Jasło” S.A.(2000) Litka Bartosz; Kozina, AndrzejNajbardziej dynamicznie rozwijającą się dziś częścią marketingu jest aktywizacja sprzedaży produktów. Zadaniem jej jest informowanie, przekonywanie i skłanianie nabywcy do kupna produktu oraz wspieranie procesów sprzedaży. Stanowi ona podstawową formę komunikacji marketingowej. Celem aktywizacji sprzedaży jest zwiększenie popytu, stawianie czoła konkurencji, usprawnianie produkcji i dystrybucji. Działania związane z aktywizacją sprzedaży należy kierować nie do wszystkich i nie do przypadkowego nabywcy, ale do potencjalnych i taktycznych nabywców produktu. Jest ona wtedy bardziej efektywna. Problem badawczy podjęty w niniejszej pracy to zagadnienia związane z odpowiednim doborem instrumentów aktywizacji sprzedaży dla oleju silnikowego „Super Motor Oil” produktu Rafinerii ‘Jasło’ S.A. Obszarem badań objęte zostaną takie zagadnienia jak reklama, public relations, sponsoring – czyli instrumenty oddziałujące bezpośrednio na konsumenta oraz instrumenty oddziałujące bezpośrednio na produkt a więc promocja sprzedaży i sprzedaż osobista. Wyszczególnione instrumenty aktywizacji sprzedaży mają za zadanie pełnić funkcję komunikacyjną przedsiębiorstwa z otoczeniem oraz funkcję wspierania procesów sprzedaży w odniesieniu do produktów rafinerii opatrzonych marką Jasol.Celem ogólnym przeprowadzonych badań jest systematyka zagadnień związanych z tematyką instrumentów aktywizacji sprzedaży oraz propozycja autora w zakresie ich doboru dla oleju „Super Motor Oil”. Cele szczegółowe to: 1.Prezentacja i dokładne omówienie każdego z instrumentów aktywizacji sprzedaży, 2.Przedstawienie zagadnień dotyczących kształtowania strategii aktywizacji sprzedaży, 3.Określenie specyfiki rynku olejowego w Polsce, 4.Próba zaprojektowania nowego programu aktywizacji sprzedaży dla oleju silnikowego „Super Motor Oil” , 5.Dokonanie analizy przeprowadzonych badań i sformułowanie wniosków oraz zaleceń odnośnie badanego przedsiębiorstwa. Teza, postawiona przez autora niniejszej pracy brzmi: „odpowiedni dobór instrumentów aktywizacji sprzedaży jest niezbędnym elementem sprawnego i efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej” i którą w tej pracy postaram się udowodnić.Pozycja Diagnoza kultury organizacyjnej firmy GFK Polonia pod kątem jej oddziaływania na efektywność pracy menedżerów(2000) Kozielec Anna; Mesjasz, CzesławCelem pracy jest diagnoza kultury organizacyjnej firmy GFK Polonia pod kątem jej oddziaływania na efektywność pracy menedżerów. Przedstawiono znaczenie kultury organizacyjnej w zarządzaniu oraz wskazano wpływ kultury organizacyjnej na działania menedżera. Dokonano identyfikacji kultury organizacyjnej firmy GfK Polonia oraz opisano oddziaływanie kultury organizacyjnej firmy GfK Polonia na pracę menedżerówPozycja Rada Bezpieczeństwa ONZ jako organ stojący na straży pokoju i bezpieczeństwa(2000) Pach Anna; Dynia, ElżbietaW roku 1945 utworzono Organizację Narodów Zjednoczonych. Karta Narodów Zjednoczonych z 26.VI.1945 r. zawierała imperatywne normy, które do dziś stanowią podstawę międzynarodowego porządku prawnego. Podstawowym celem Organizacji jest ochrona przyszłych pokoleń od klęsk wojny oraz stworzenie warunków umożliwiających utrzymanie sprawiedliwości, poszanowania zobowiązań wynikających z umów oraz innych źródeł prawa międzynarodowego. Praca niniejsza ma na celu ukazanie działalności jednego z organów Organizacji Narodów Zjednoczonych, którym jest Rada Bezpieczeństwa. W pracy zawarto ponadto propozycje reform, zarówno samej Organizacji, jak i Rady Bezpieczeństwa.Pozycja Zarządzanie portfelem papierów wartościowych w oparciu o teorię Kalendarza Spiralnego Carolana(2000) Magusiak Agnieszka; Urbański, StanisławNa początku 1991 roku, w ramach działań mających na celu transformację polskiej gospodarki, reaktywowano Warszawską Giełdę Papierów Wartościowych. Przez ostatnie niemal dziesięć lat, inwestorzy mieli okazję poznać co oznacza gorączka zakupów i długotrwała bessa. Niektórzy zdążyli zarobić na obrocie papierami wartościowymi spory majątek, inni równie dużo stracić. Systematycznie rośnie ilość spółek i kapitalizacja całego rynku. Zachodnie instytucje ratingowe przydzielają WGPW coraz wyższe oceny. Ceny wydają się prawidłowo reagować na sygnały napływające zarówno ze spółek, gospodarki jak i ze świata. Przybywa funduszy powierniczych, które deklarują szansę na wysokie zyski. Na początku 1999 roku, w związku z reformą systemu emerytalnego, powstały Otwarte Fundusze Inwestycyjne, które sporą część składek inwestują na giełdzie. Zarówno one jak i fundusze powiernicze, z którymi są często związane, deklarują długookresową stopę zwrotu na poziomie 5-10% rocznie. Ogromne zmiany cen akcji, które na giełdzie mogą zajść w ciągu tygodnia, motywują inwestorów do poszukiwania wciąż nowych metod gwarantujących sukces. Przed takim wyzwaniem stanął również Christopher Carolan. Po wieloletnich badaniach nad wpływem faz Księżyca na zachowanie inwestorów, opracował Kalendarz Spiralny. Teoria Carolana, wykorzystująca miesiące synodyczne do konstrukcji dat zmiany trendu, budzi powszechne kontrowersje. Celem niniejszej pracy było przybliżenie koncepcji kalendarza spiralnego, a następnie zbadanie skuteczności teorii w przypadku zastosowania jej na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.Pozycja Wprowadzenie nowego produktu na rynek polski na przykładzie Mercedesa Klasy A(2000) Chmiel Monika; Pocztowski, AleksyCelem pracy jest analiza procesu wprowadzania nowego produktu na rynek oraz potrzeby rozwoju produktów ze względu na rozwój rynku motoryzacyjnego i wzrost oczekiwań nabywców. Przybliżono tematykę związaną z pojęciem nowego produktu oraz problematykę działań związanych z wprowadzaniem produktu na rynek. Przedstawiono koncepcję poszczególnych elementów marketingu mix. Dokonano opisu produktu na tle rozwoju rynku samochodowego z uwzględnieniem opisu segmentu, do którego należy oraz przedstawiono działalność, strategię i asortyment firmy. Przedstawiono analizę potrzeb rynku oraz wybór rynku docelowego przeprowadzony przez firmę przed wprowadzeniem produktu na rynek. Zaprezentowano strategię marketingową stosowaną przez firmę i dokonano próby oceny prowadzonych przez firmę działań marketingowych.Pozycja Koncepcja biznes planu uruchomienia wyparki do produkcji pasz w Spółce Akcyjnej "Prodrol" w Bogdańczowicach(2000) Kuś Katarzyna; Kozina, AndrzejCelem głównym pracy było: Opracowanie koncepcji biznes planu, czyli szczegółowego przeanalizowania dotychczasowej i perspektywicznej działalności spółki PRODROL S.A. w Bogdańczowicach.Cele szczegółowe to: analiza spółki PRODROL pod katem: profilu i zakresu działalności, sfery technicznej, sfery marketingowej, sfery finansowej. W pracy postawiono nastepujace hipotezy: 1.Proces przygotowania biznes planu oraz myśl włożona w tę pracę, zmusza do obiektywnego, krytycznego, pozbawionego emocji, kompleksowego spojrzenia na przedsięwzięcie gospodarcze 2.Produkt gotowy- biznes plan- jest narzędziem operacyjnym, które w przypadku odpowiedniego zastosowania, pomoże zarządzać firmą i zapewnić jej sukces 3.Gotowy biznes plan jest źródłem informacji dla innych osób i stanowi podstawę do opracowania ewentualnej propozycji finansowej Procesu nie da się przecenić. Zajmując obiektywne stanowisko w ocenie, naszej proponowanej działalności, możemy dostrzec punkty słabe i mocne, precyzyjnie określić potrzeby, które moglibyśmy inaczej przeoczyć, zauważyć we wczesnym etapie możliwości i w optymalny sposób zaplanować osiągnięcie naszych celów. Biznes plan pomoże nam uniknąć rozpoczęcia działalności, która jest z góry skazana na porażkę. Biznes plan stanowi źródło informacji dla innych osób - szczególnie dla inwestorów lub kredytodawców. Kompleksowy plan, można szybko przekształcić w kompletną propozycję finansowania, która spełni wymagania większości kredytodawców.Pozycja Rozpad Związku Sowieckiego przyczyny wewnęczne i spory o ich znaczenie(2000) Skrobot Magdalena; Nowak, AndrzejZwiązek Sowiecki towarzyszył światu przez ponad siedemdziesiąt lat. Jak na państwo nie był to wprawdzie okres długi, ale jakże w tym przypadku pamiętny. Zarówno utworzenie tego totalitarnego państwa na rozległych obszarach Eurazji, jak i jego rozpad stały się jednymi z najważniejszych wydarzeń nie tylko XX wieku, ale w ogóle dziejów nowożytnych. Od początku swego istnienia Związek Sowiecki wzbudzał przeróżne emocje – niepokój, zdziwienie, strach, podziw, zachwyt, nienawiść. Dla zachodniego świata był nie tylko przedmiotem żywego zainteresowania, stanowił także wyzwanie militarne, ekonomiczne, polityczne i intelektualne. Niezależnie od żywionych wobec niego, pozytywnych czy negatywnych, uczuć, nikt nie pozostawał obojętnym. Jednak niewielu przypuszczało, że temu potężnemu imperium pozostawało tak niewiele życia. Generalnie jego rozpad był dla świata niemałym zaskoczeniem. Nawet i sowietolodzy mieli problem z wytłumaczeniem tego zjawiska, a przecież upadek Związku Sowieckiego nie był dziełem przypadku. Dzisiaj Związek Sowiecki należy już do dość odległej i, miejmy nadzieję, bezpowrotnej przeszłości. Na jego temat napisano już bardzo wiele; dogłębnie zanalizowane też zostały przyczyny jego upadku, a chaotyczna wiedza uporządkowana i usystematyzowana. W oparciu o tę właśnie wiedzę powstała niniejsza praca. Jej celem jest przedstawienie wewnętrznych przyczyn rozpadu Związku Sowieckiego w ujęciu różnych osób – i badaczy zachodnich, obserwatorów z zewnątrz, i tych, którzy byli naocznymi świadkami tego, co działo się w tymże państwie i w komunistycznym świecie.Pozycja Pakiet edukacyjny wspomagający zarządzanie ryzykiem(2000) Kryca Sławomir; Dzieża, JerzyW obecnych czasach kursy akcji, stopy procentowe, parytety wymiany walut zmieniają się bardzo dynamicznie i inwestorzy narażeni są na ryzyko. Aby zniwelować ryzyko musimy stosować instrumenty pochodne czyli wiedzieć jak je stosować, jak obliczać ich wartość, jak je symulować. Niniejsza praca ma charakter dydaktyczny i jej celem jest prezentacja instrumentów pochodnych (podstawowe pozycje opcyjnie) oraz zagadnień bardziej złożonych z zakresu inżynierii finansowej (konstrukcja spreadów, tworzenie portfeli neutralnych). Szczególny nacisk położono na arkusze kalkulacyjne stanowiące rdzeń pracy, gdzie znajdują się implementacje wszystkich strategii opisanych w pracy. W arkuszach zawarte są konstrukcje podstawowych funkcji wypłat z opcji, rozbudowanych strategii wykorzystujących większą ilość instrumentów pochodnych, symulacje pozwalające na obliczanie i poznawanie właściwości greckich parametrów oraz przykłady pomocne w konstrukcji portfeli neutralnychPozycja Metody oceny i źródła finansowania zakupów inwestycyjnych w małych firmach(2000) Śreniawski Zbigniew; Wdowiak, WojciechCelem pracy jest prezentacja metod oceny i źródła finansowania zakupów inwestycyjnych w małych firmach. Zaprezentowano pojęcie zakupów inwestycyjnych w świetle przepisów podatkowych i rachunkowości. Przedstawiono sposoby ewidencji inwestycji zarówno w firmach prowadzących księgowość uproszczoną, jak i dużych jednostkach prowadzących księgi handlowe. Omówiono zagadnienia związane z podatkiem od towarów i usług w aspekcie inwestycji. Przedstawiono sposoby opracowania planów inwestycyjnych oraz strukturę zakupów inwestycyjnych. Zaprezentowano źródła finansowania zakupów inwestycyjnych w małych firmach. Dokonano analizy porównawczej poszczególnych źródeł finansowania oraz przedstawiono metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.Pozycja Kształtowanie polityki rozwoju regionalnego w Polsce w aspekcie przystąpienia do Unii Europejskiej na przykładzie regionu małopolski(2000) Tabor Anita; Łyszczarz, HalinaZróżnicowanie rozwojowe oraz jego negatywne konsekwencje występujące na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i społecznej są bezpośrednią przyczyną zainteresowania polityką regionalną. Przystępujące do Unii Europejskiej państwa wykazywały duże dysproporcje w rozwoju gospodarczym, co stanowiło istotna przeszkodę w procesie integracyjnym. Aby temu zapobiec polityka rozwoju regionalnego miała na celu redukcję zróżnicowań rozwojowych między różnymi regionami oraz wspólne zarządzanie wszelkimi funduszami, których zadaniem było wspieranie tej polityki. Polska ubiegając się o członkostwo w Unii Europejskiej musiała również takową politykę zacząć prowadzić powołując do życia różnego rodzaju organizacje wspierane środkami z funduszy oraz dostosowując zadania i kompetencje do wymogów unijnych. Termin „polityka regionalna” jest ostatnio coraz częściej używany, nie jest jednak rozumiany jednoznacznie. Autorka podejmuje temat celem bliższego zaprezentowania zagadnień polityki regionalnej a szczególnie aspektów tejże polityki odnoszącej się do rozwoju regionów, w tym też Małopolski.Pozycja Status uchodźcy w świetle prawa międzynarodowego i prawa polskiego(2000) Lewek Anna; Dynia, ElżbietaOd zarania dziejów ludzie przemieszczali się w różne miejsca na Ziemi, uciekając przed przemocą, wojnami, szukając schronienia, a przede wszystkim traktowania na równi z poszanowaniem praw godności człowieka. Pod koniec XX wieku problemy te nabrały szczególnego wymiaru jako że, wskutek eskalacji różnych konfliktów, zwiększyła się liczba uchodźców na świecie. Na początku lat dziewięćdziesiątych problem uchodźstwa dość szczególnie dotknął Polskę. Wcześniej, wskutek sytuacji politycznej jaka panowała w naszym państwie, nie była ona krajem, który przyjmował zbyt wielu uchodźców. W związku ze zmienionymi uwarunkowaniami politycznymi w 1991 Polska stała się stroną Konwencji o statusie uchodźców z 1951r. W roku 1997 sformułowano nową ustawę o cudzoziemcach regulującą przede wszystkim kwestię nabywania statusu uchodźcy w naszym kraju. Celem niniejszej pracy jest scharakteryzowanie sytuacji uchodźcy w świetle prawa międzynarodowego jak i prawa polskiego.Pozycja Kształtowanie strategii rozwoju organizacji na przykładzie David S. Smith Packaging Poland S.A(2000) Wijata Sylwia; Piekarz, HalinaCelem niniejszej pracy było ukazanie procesu kształtowania i wdrażania strategii rozwoju firmy oraz zmian organizacyjnych jakie on wywołuje. Proces ten został przedstawiony na przykładzie David S. Smith Packaging Poland S.A., gdzie potrzeba zmian kierunków strategicznych była wynikiem zarówno przekształceń własnościowych, jak i nowych tendencji na rynku opakowań. Badania empiryczne były prowadzone w miesiącach: marzec – czerwiec 2000 roku. Rozważania zostały poświęcone głównie Wydziałowi Tektury Falistej i Opakowań Zbiorczych (P1) oraz Wydziałowi Opakowań Jednostkowych (P2), które generują największe obroty firmy (odpowiednio 70% i 20%).Pozycja Analiza stylów przywództwa w małej i dużej firmie na przykładzie Telekomunikacji Polskiej S.A. ZT w Nowym Sączu i Paramu S.C. w Nowym Sączu(2000) Salwa Agnieszka; Kozina, AndrzejPrzedmiotem badań jest Telekomunikacja Polska S.A. Zarząd Terenowy w Nowym Sączu. TP S.A. to monopolistyczna firma telekomunikacyjna, posiadająca 408 jednostek organizacyjnych, w tym 103 jednostki ze statusem pracodawcy. W ramach struktury organizacyjnej TP S.A. funkcjonuje podział terytorialny na 10 okręgów w ramach których funkcjonują jednostki świadczące bezpośrednio usługi i prowadzące działalność eksploatacyjną oraz jednostki wspierające działalność podstawową. System zarządzania jest scentralizowany. Obecnie TP S.A. przejdzie największą, z zastosowanych, restrukturyzację, które bezpośrednio dotyczyć będzie systemu zarządzania. Drugą badaną firmą jest Param S.C. w Nowym Sączu zajmująca się działalnością poligraficzna-wydawniczą. Jest to stosunkowo niewielka firma, bo licząca zaledwie 26 osób. Param stanowi klasyczny przykład rozwijającej się organizacji, w której pojawia się problem delegowania uprawnień. System zarządzania jest podporządkowany właścicielom i ich preferencjom. Celowo zostały wybrane firmy duża i mała aby porównać rangę ważności przywództwa w obydwu przypadkach oraz wskazać potrzebę przywódczych postaw zarządzających w procesie kierowania firmami. Celem ogólnym pracy jest identyfikacja stylu przywództwa w badanych firmach i odniesienie go do warunków w jakich zarządzający działają. Hipoteza pracy brzmi: obecnie panuje kryzys przywództwa. Obserwując współczesne style zarządzania zauważyć można, że panuje kryzys przywództwa, polegający na niedostosowywaniu się do zmieniających się standardów. W Polsce nie ma tradycji przywództwa i często zarządzanie traktowane jest jako przywilej, który jeżeli się ma, można dowolnie wykorzystać. Dyrektorzy rozwijających się firm często zapominają o delegowaniu uprawnień, inwestowaniu w kapitał ludzki i kształtowaniu postaw kierowniczych. Te ostatnie bywają tłumione z obawy przed utratę władzy. Pracownicy pozbawiani są szansy wykonania tego, czego się od nich wymaga, ponieważ przywódcy nie umożliwiają swoim podwładnym wykorzystania wszystkich ich możliwości.Pozycja "W poczekalni do Unii Europejskiej" - szanse i zagrożenia dla Polski przy wejściu do UE w ocenie tygodników „Wprost”, „ Najwyższy Czas” oraz miesięcznika „Dziś” (1997 – 2000)(2000) Zdańska Barbara; Nowak, AndrzejCelem pracy jest ukazanie sposobu przedstawiania w polskiej prasie potencjalnych zagrożeń, jakie stwarza integracja Polski z Unią Europejską. Analizą objęto trzy tytuły gazet o odmiennych orientacjach, adresowane do różnych typów czytelników: „Wprost”, „Najwyższy Czas” oraz „Dziś”. Opisano główne założenia Układu Europejskiego oraz uregulowania wpływające na pozycję Polski na Jednolitym Rynku Europejskim. Opisano korzyści i zagrożenia w procesie integracji Polski z Unią Europejską. Przedstawiono ewolucję postaw Polaków wobec integracji z Unią Europejską.Pozycja Znaczenie czynników makroekonomicznych w prognozowaniu przyszłych trendów na światowych rynkach kapitałowych(2000) Lasota Renata; Dzieża, JerzyCzęsto inwestycje na rynku kapitałowym określane są jako pojedynek z wieloma utalentowanymi graczami o korzyści odnoszone z tytułu właściwej interpretacji zdarzeń wpływających na ceny papierów wartościowych. Wysokość cen akcji odzwierciedla nie tylko wszelkie wnioski, jakie dadzą się wyciągnąć z historycznej sekwencji cen, ale również wszystkie dostępne informacje na temat kondycji przedsiębiorstw oraz ogólnego rozwoju sytuacji gospodarczej, społecznej i politycznej. Historia gospodarcza wskazuje, iż wyniki analiz otoczenia makroekonomicznego są dobrą podstawą do budowy długoterminowych prognoz dotyczących przyszłych tendencji na rynkach papierów wartościowych. Udowodniono empirycznie, że w długim okresie występuje silna korelacja pomiędzy wzrostem zysków przedsiębiorstw i związanym z tym wzrostem cen ich akcji a oceną sytuacji gospodarczej kraju. Stąd znaczenie czynników makroekonomicznych w formułowaniu prognoz dotyczących rynków kapitałowych, będące tematem niniejszej pracy, wydaje się istotne.Pozycja Usprawnienie procesów produkcyjnych metodą analizy wartości w małej firmie(2000) Świerkosz Krystyna; Malczak, JanCelem pracy jest próba usprawnienia procesów produkcyjnych metodą analizy wartości w małej firmie. Omówiono genezę, powstanie, istotę analizy wartości oraz algorytm stosowania. Zaprezentowano analizowaną firmę - aktualną sytuację firmy, jej dotychczasową strategię rozwoju, zasoby produkcyjne, techniczne, organizacyjne i personalne oraz dokonano analizy SWOT. Dokonano sprawozdania z przebiegu analizy wartości w firmie - działanie zespołu analizy wartości i osiągnięte na poszczególnych etapach wyniki. Wskazano osiągnięte wyniki finansowe w układzie miesięcznym po wdrożeniu nowego procesu technologicznego oraz zawarto harmonogram wdrożenia nowego procesu produkcyjnego.Pozycja Wpływ działań marketingowych na procesy rynku turystycznego(2000) Kowalska Renata; Rawski, MarekJednym z celów pracy magisterskiej jest praktyczno - teoretyczna analiza rynku i produktu turystycznego oraz próba segmentacji rynku turystycznego na przykładzie Słowackiego Kurortu Bardejovske Kupele. Po analizie teoretycznej na temat rynku, produktu turystycznego oraz segmentacji rynku turystycznego, dokonano oceny atrakcyjności Słowacji jako rynku turystycznego. Jako przykładowy element tego rynku przedstawiono uzdrowisko Bardejovske Kupele. Głównym celem pracy jest pokazanie rynku turystycznego Słowacji, która jest bardzo atrakcyjnym miejscem wypoczynkowym i rekreacyjnym dla turystów, także z Polski. Słowacja ma piękne góry, jeziora i parki narodowe oraz dobrze rozbudowaną infrastrukturę, która jest niezbędna dla funkcjonowania rynku turystycznego. W empirycznej części pracy przeprowadzono analizę tych polskich biur podróży, które przysyłają klientów z Polski, a także bariery wejścia na Polski rynek.