Prace magisterskie
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Prace magisterskie wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 3237
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja A portfolio theory based attempt to optimize the decision making process of investing in options.(2010-02-10 23:10:38) Kremer, Mateusz; Kobak, PiotrThe proposed model is trying to apply the portfolio theory to Black-Scholes-Merton options pricing model by calculating the modified Sharpe ratio for them. Having shown most of such approach drawbacks a contra proposal is offered. Knowing the investor’s vision of the future market’s moves and their risk attitude a real value is given to every option profit by using a modified Kahnemann-Tversky based function. The values are then adjusted with the assumed distribution to analyze the expected utility. In this model the investor should make the decision basing on this criterion solely.Pozycja A survey-based analysis of motivational factors in daily operations of Telefonica O2 Ireland(2011-08-01 11:38:39) Zieleń, Tomasz; Jasieński, MichałThe purpose of this thesis is to show how motivation of employees is dealt with at Telefonica O2 Ireland. Therefore, in order to analyze the motivational factors in daily operations of Telefonica O2 Ireland I conducted a survey among 46 Telefonica O2 Ireland employees in Dublin and Cork retail stores and also among Head Office staff. 36% of respondents have more than 5 years length of service in Telefonica O2 Ireland, a company which was established 15 years ago. I describe the procedures in place which are there to motivate the employees. Telefonica is using and is constantly looking for new and improved ways to improve motivation among the employees. The company provides a wide spectrum of rewards at a company and store level, e.g., superstar awards or bravo! rewards. Telefonica O2 Ireland managers try to involve their staff in the process of decision making whenever possible. This approach results in increased levels of motivation, loyalty and satisfaction among employees. One of the results of the survey is that commission is considered by O2 employees a very motivational factor. Although Telefonica O2 employees are very competitive, they still appreciate stable and fair work environment and job security. They appreciate good conditions of work and atmosphere of teamwork and cooperation. They do not find audits or one-to-one meetings with line managers motivational.Pozycja Aborcja i eutanazja - młode społeczeństwo, a problemy wartościowania życia człowieka(2014-07-24 10:56:13) Twardowska, Dominika; Tanalski, DionizyProblem aborcji i eutanazji jest jednym z najczęściej omawianych tematów w mediach i niezmiennie przykuwa uwagę odbiorców. Przedmiotem niniejszej pracy było badanie opinii i wiedzy najmłodszych członków polskiego społeczeństwa: osób w wieku 15-25 lat, w zakresie wartościowania życia ludzkiego. Badanie ankietowe przeprowadzono wśród 100 wybranych osób z terenu Nowego Sącza i okolic. Badanie pokazało, że zdecydowana większość młodych członków społeczeństwa zna problemy związane z aborcją i eutanazją, a swoją opinię w tej kwestii kształtuje głównie na podstawie przekazu medialnego. Młodzi ludzie mają w większości zdecydowane poglądy na temat aborcji i eutanazji i w większości przypadków nie zgodziliby się na tego typu zabiegi w swoim życiu. Jednocześnie dla większości z nich pytania o aborcję i eutanazję są czysto hipotetyczne, niezwiązane z ich osobistymi doświadczeniami. Dodatkowo wielu młodych ludzi wykazuje brak wiedzy w zakresie problemów aborcji i eutanazji, co powoduje, że ich opinie są często oparte o fałszywe przekonania. Młodzi ludzie, chociaż sami nie są zwolennikami dokonywania tytułowych zabiegów chcieliby liberalizacji prawa w tym zakresie i zezwolenia innym ludziom na korzystanie z możliwości legalnego przerwania życia płodu lub zakończenia życia w procesie eutanazji.Pozycja Absorpcja funduszy Unii Europejskiej na przykładzie PROW 2007-2013(2011-11-02 12:31:42) Mierzejewski, Michał; Woźniak, DariuszW niniejszej pracy został podjęty temat środków unijnych, jakie są dostępne aktualnie na rynku Polskim, w szczególności dotyczące obszarów wiejskich, jakim jest Program Rozwoju Obszarów Wiejskich wdrażany na lata 2007-2013. Poprzez omówienie istoty finansów Unii Europejskiej oraz scharakteryzowanie zasad panujących w tej wspólnocie i dotyczących finansowania różnego rodzaju obszarów działalności, możliwe stało się zaprezentowanie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Celem pracy oprócz prezentacji zagadnień związanych z tym właśnie programem oraz działaniami w zakresie jego realizacji, jest również ocena wpływu środków pochodzących z dotacji na poprawę konkurencyjności oraz pozycji gospodarstw rolnych na rynku polskim.Pozycja Absorpcja unijnych funduszy strukturalnych przez samorząd powiatu dąbrowskiego(2011-06-30 09:20:48) Rzeźniewski, Mateusz; Pająk, WojciechNiniejsza praca ma za zadanie przeanalizowanie skuteczności w absorpcji funduszy unijnych samorządów lokalnych oraz jest próbą oceny ich działań w tej materii. W celu zobrazowania możliwości oraz skuteczności samorządów lokalnych w pozyskiwaniu funduszy strukturalnych, wybrano jeden z najmniejszych i najuboższych samorządów szczebla powiatowego województwa małopolskiego – powiat dąbrowski. Praca została podzielona na cztery rozdziały – trzy rozdziały teoretyczne oraz jeden rozdział badawczy. W pierwszym rozdziale została przedstawiona polityka strukturalna Unii Europejskiej, jej historia oraz jej rola w przemianach społeczno-gospodarczych krajów członkowskich. Ujęto w nim również charakterystykę głównych narzędzi polityki regionalnej jakimi są fundusze strukturalne i pozostałe instrumenty finansowe, jak również budżet Unii Europejskiej i jego podział. Drugi rozdział przybliża etapy pomocy w procesach dostosowawczych dla Polski oraz opis funduszy europejskich dostępnych dla naszego kraju na przestrzeni ostatnich 20 lat. W trzecim rozdziale przybliżona została charakterystyka badanego powiatu dąbrowskiego, jego uwarunkowania społeczno-gospodarcze, zadania samorządu powiatowego oraz jego budżet. Czwarty rozdział - badawczy, opisuje efektywność w pozyskiwaniu funduszy unijnych zarówno województwa małopolskiego, jak i samorządów powiatowych w kontekście porównania ich wyników z efektywnością powiatu dąbrowskiego. Dokonana ewaluacja skuteczności działań absorpcyjnych została zestawiona z wynikami wybranych pod względem wielkości obszarowej (ilości gmin) oraz zamożności (wielkości budżetów) małopolskich powiatów.Pozycja Afera hazardowa – aspekt zagrożenia interesu ekonomicznego państwa w oparciu o segment automatów o niskich wygranych(2013-04-13 12:51:47) Machała, Leszek; Matyja, RafałGłównym celem niniejszej pracy jest identyfikacja najistotniejszych czynników, które miały decydujący wpływ na rozrost patologii wokół branży Automatów o Niskich Wygranych. Trafna identyfikacja owych czynników pozwoli zrozumieć złożony problem zależności pomiędzy interesami branży hazardowej, dochodami państwa i działalnością lobbingową oraz wskazać rzeczywiste zagrożenia interesów ekonomicznych państwa. Formułując tezę do niniejszej pracy, zdawałem sobie doskonale sprawę, że staję przed dość karkołomnym zadaniem, aby w sposób jednoznaczny i czytelny udowodnić jej wielowątkowe aspekty. Biorąc pod uwagę fakt, iż zdobycie dokumentacji od firm prowadzących działalność w zakresie gier na Automatach o Niskich Wygranych z oczywistych względów jest praktycznie niemożliwe, musiałem oprzeć się na dowodach pośrednich i wyliczeniach matematycznych. Główna teza mówiąca, że wysokość stawki maksymalnej za jedną grę i wysokość maksymalnej wygranej decydują właściwie o wysokości dochodu całej branży, a także o wysokości dochodów Skarbu Państwa z tego tytułu, według mnie została udowodniona.Pozycja Afera hazardowa. Prace i porażka komisji śledczej(2011-05-16 18:37:03) Poręba, Marek; Matyja, RafałKażdy człowiek może popełniać błędy z których rozlicza władza sądownicza, w każdym jednak państwie są ludzie, którzy z racji ochrony immunitetem, nie podlegają władzy sądowniczej, z myślą właśnie o takich ludziach, powołano do życia instytucje komisji śledczych. W pierwszym rozdziale pracy scharakteryzuję mechanizmy kształtujące funkcjonowanie komisji parlamentarnych, nawiązując do historii komisji, charakteryzując modele tychże komisji oraz omawiając funkcje komisji parlamentarnych, przy czym większą część stanowić będzie szczegółowe omówienie zasad działania sejmowych komisji śledczych, zwracając szczególną uwagę na „uwikłanie” tego gremium w polityczne spory. Wskazane zostaną funkcje, jakie w demokratycznym państwie spełniać mają komisje śledcze. Drugi rozdział poświęcony zostanie na omówienie „afery hazardowej”, a w szczególności na jej chronologię, scharakteryzowane zostaną również główne postacie z areny politycznej, które w jakiś sposób zostały uwikłane w działania lobbystów. W trzecim rozdziale zajmę się aspektami z przesłuchań urzędników państwowych, które zainteresowały reporterów i które mogły stać się „owocnymi” tropami, jednakże nie zostały przyjęte przez skład komisji zbyt poważnie. Celem niniejszej pracy jest prześledzenie działań komisji śledczych, zwracając szczególną uwagę na sposób prowadzenia działań, zaangażowanie w te działania oraz wyniki tych prac w porównaniu z wynikami śledztwa „medialnego”. W pracy tej przyjrzę się komisjom śledczym pod względem „anatomicznym” oraz przeanalizuję sposoby pracy i osiągnięcia sejmowych komisji śledczych w Polsce na podstawie analizy komisji do spraw afery hazardowej. Podczas badań nad komisjami parlamentarnymi posiłkowałem się dwoma publikacjami z tej dziedziny, które w moim przekonaniu w największym stopniu spełniły moje oczekiwania. Charakterystyka przebiegu prac komisji śledczej została przygotowana na podstawie źródeł internetowych. Rozdział trzeci stanowi interpretację źródeł internetowych oraz prasowych.Pozycja After Action Review jako metoda zarządzania wiedzą i jej wykorzystanie w przedsiębiorstwie Dolina Smaku(2013-01-28 10:40:46) Florek-Bażyk, Karolina; Ujwary-Gil, AnnaPraca ma na celu prezentację metod zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie ze szczególnym uwzględnieniem After Action Review i jej wykorzystaniem przez Dolinę Smaku. Przedmiotem pracy będzie również próba uchwycenia procesu pozyskiwania i rozwijania, kodyfikacji, transferu oraz wykorzystywania wiedzy pracowników. W tym celu 14 stycznia 2011r. przeprowadzono sesję After Action Review, która pozwoliła zanalizować pracę przedstawicielstwa handlowego Doliny Smaku, a dokument sporządzony w jej ramach pokazał stopień realizacji zadań pracowników i pozwolił zaplanować zmiany na przyszłość.Pozycja Agencje ratingowe i ich znaczenie w ocenie ryzyka(2013-02-25 20:52:58) Turska, Anna; Jermakowicz, KatarzynaCelem niniejszej pracy jest omówienie credit ratingu i agencji ratingowych oraz problematyki związanej z analizą oceny wiarygodności kredytowej nadanej międzynarodowej instytucji finansowej jaką jest Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju przez trzy dominujące na światowym rynku finansowym agencje ratingowe. Przeprowadzona analiza porównawcza służy w szczególności porównaniu ocen ratingowych nadanych przez Fitch Ratings, Standard & Poor’s oraz Moody’s wielostronnemu bankowi rozwoju EBOiR w celu wychwycenia różnic dotyczących wyżej wymienionych ocen. Całość rozważań osadzona została w ramach teoretycznych dotyczących ryzyka inwestycyjnego stanowiącego kluczowy element w procesie formułowania oceny zdolności kredytowej. Kwestie teoretyczne dotyczą ponadto szczegółowego opisu samych agencji - jako podmiotów zajmujących się oceną wiarygodności kredytowej podmiotów pożyczających pieniądze: spółek, funduszy, banków, organizacji i rządów państw a także oceną samych instrumentów dłużnych. Analiza teoretyczna dotyczy wreszcie metodologii procesu credit ratingu definiowanego jako system oceny i klasyfikacji ryzyka inwestycyjnego.Pozycja Agresja a obraz siebie u młodzieży(2013-08-30 11:02:53) Jagieła, Ewelina; Grygielski, MichałCelem pracy było udzielenie odpowiedzi na pytania: Czy istnieje związek między agresją a rozbieżnościami w strukturze Ja (Ja realnym a idealnym/powinnościowym) oraz samooceną? Przyjęto hipotezy zakładające, że wyższa agresja współwystępuje z większymi rozbieżnościami w strukturze Ja oraz z niższą samooceną. Do oceny poziomu agresji ogólnej oraz czterech jej form (agresji werbalnej, agresji fizycznej, gniewu, wrogości) użyto Kwestionariusza Psychologicznego-A A. Bussa i M. Peery’ego, w polskiej wersji opracowanej przez Z. Uchnasta (Tucholska, 1988). Obraz siebie, a dokładniej rozbieżności w strukturze Ja mierzono za pomocą czynnika D, uzyskanego w Teście Przymiotników ACL H. B. Gougha i A. B. Heilbruna (Matczak, 1999). Natomiast do pomiaru samooceny wykorzystano Skalę Samooceny SES (Self-Estem Scale) M. Rosenberga w polskiej adaptacji I. Dzwonkowskiej, K. Lachowicz-Tabaczek i M. Łaguny (Dzwonkowska, Lachowicz-Tabaczek, Łaguna, 2008). Osobami badanymi była młodzież w wieku 18-20 lat (120 kobiet i 120 mężczyzn) uczęszczająca do klas przedmaturalnych (3 klasa Technikum) oraz maturalnych (3 klasa Liceum Ogólnokształcącego i 4 klasa Technikum). Przyjęte hipotezy potwierdziły się, jednak są prawidłowe tylko dla grupy kobiet. Agresja ogólna, gniew i wrogość ujemnie korelują z poziomem samooceny, natomiast dodatnia jest ich korelacja z rozbieżnościami w strukturze Ja.Pozycja Agresja a radzenie sobie ze stresem u studentów(2013-06-23 17:28:27) Baran, Paulina; Uchnast, ZenonGłównym problemem badawczym niniejszej pracy jest określenie poziomu współzależności między agresją a sposobami radzenia sobie ze stresem. W związku z tym postawiłam pytanie badawcze: „Czy i na ile tendencja do zachowań agresywnych jest współzmienna ze sposobami radzenia sobie ze stresem?”. Odpowiedź została udzielona na podstawie wyników z przeprowadzonych badań empirycznych, których celem była weryfikacja następujących hipotez: (H1) Osoby o niższym poziomie agresji uzyskują wysoki poziom w proaktywnym radzeniu sobie ze stresem; (H2) Osoby z wysokim poziomem agresywności uzyskują wysoki poziom niedojrzałych sposobów radzenia sobie ze stresem; (H3) Osoby o wyższym poziomie agresji uzyskują wysokie wyniki w emocjonalnych i unikowych stylach radzenia sobie w sytuacjach stresowych. W badaniach wykorzystałam następujące narzędzia pomiaru psychologicznego: Kwestionariusz do badania agresji A. Bussa i M. Perry’ego, Wielowymiarowego Inwentarza do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem (COPE) Ch. Carvera oraz Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) N.S. Endler, J.D.A. Parker. Grupę badanych osób stanowiło 150 studentów (80 kobiet, 70 mężczyzn) w wieku od 20-30 lat. Przyjęte hipotezy badawcze zweryfikowane zostały pozytywnie: osoby o niższym poziomie agresji uzyskały wysokie wyniki w proaktywnym radzeniu sobie ze stresem, a osoby o wysokim poziomie agresywności uzyskały zarówno wysoki poziom w skalach niedojrzałych sposobów radzenia sobie ze stresem, jak również wyższe wyniki w skalach stylu emocjonalnego i unikowego.Pozycja Agroturystyka jako specyficzny produkt turystyczny(2009-03-01 13:10:44) Pasiut, Tomasz; Wołowiec, TomaszCelem owej pracy magisterskiej było stworzenie biznes planu gospodarstwa agroturystycznego. Powstał biznes plan gospodarstwa agroturystycznego „Zakole” wraz z kompletnym opisem usług przezeń oferowanych, klienteli, planów gospodarstwa oraz wszelkich danych potrzebnych do otworzenia takiego rodzaju interesu. Biorąc pod uwagę biznes plan można szybko dojść do wniosku, że tego rodzaju działalność gospodarcza jest bardzo owocną formą prowadzenia biznesu, gdyż potencjalne zyski pojawiają się w krótkim okresie czasu, a zwrot zainwestowanego kapitału jest szybki. Biorąc niewielki kredyt na uzupełnienie wkładu początkowego można zacząć prowadzić działalność w bardzo szybkim tempie i już po pierwszym roku spłacić zobowiązania względem banku. Kolejne lata budżetowe, to generowanie zysku netto, którego dynami kawzrasta. Koszty w tego rodzaju działalności nie są wysokie, dlatego przy umiejętnym ich kontrolowaniu i zmniejszaniu można dodatkowo zwiększać zysk operacyjny oraz zysk netto. Gospodarstwo „Zakole” prócz kredytu „na start” raczej nie będzie w przyszłości posiłkowało się większymi kredytami – okazjonalnie kredytem obrotowym – a to dlatego, że zdolności finansowe „Zakola” są na tyle dobre, że dalszą rozbudowę gospodarstwa, czy też reklamę może finansować z własnych zysków. Opierając się na biznes planie można stwierdzić, że jest to dochodowa działalność, która dzięki niewielkim nakładom pieniężnym może generować zadowalające zyski, które z biegiem lat będą zwiększane. Dodatkowo jest to bardzo przyjemna forma prowadzenia działalności gospodarczej, nie wymagająca specjalnych umiejętności. Trzeba również pamiętać o tym, iż liczba potencjalnych klientów cały czas się w Polsce zwiększą wraz ze wzrastającą świadomością klientów na temat tej formy wypoczynku. Można zakładać, iż progres będzie trwał jeszcze długie lata, a co za tym idzie gospodarstwo agroturystyczne będzie miało stały dopływ gotówki, którą może odpowiednio inwestować oraz reklamować swą działalność.Pozycja Agroturystyka szansą rozwoju Gminy Gródek nad Dunajcem(2011-02-15 09:34:28) Kmiecik, Beata; Wojnarowski, JózefNiniejsza praca przedstawia wybrane gospodarstwa agroturystyczne w Gminie Gródek nad Dunajcem, jako szansę rozwoju regionu poprzez modernizację oraz powstawanie nowych gospodarstw agroturystycznych. Opisuje walory turystyczne, antropogeniczne jak i środowiska przyrodniczego regionu mające wpływ na rozwój turystyki oraz agroturystyki. Omówiono w niej pojęcia oraz funkcje związane z turystyką, ekoturystyką, turystyką wiejską oraz agroturystyką. Zaprezentowano czynniki mające wpływ na postęp agroturystyczny w gminie oraz problemy, które mogą przyczyniać się do hamowania jej rozwoju oraz analizę SWOT regionu. Przedstawiono działania podejmowane przez władze Gminy, których celem jest rozwój miejscowości oraz przyciągnięcie turystów. Celem pracy jest zaprezentowanie Gminy Gródek nad Dunajcem jako miejsca atrakcyjnego turystycznie oraz przedstawienie szans jej rozwoju dzięki intensywnie postępującemu zjawisku jakim jest agroturystyka. Po przeanalizowaniu pracy stwierdzono duże braki w zainteresowaniu turystyką oraz agroturystyką władz gminy. Zaobserwowano brak pozyskiwania funduszy oraz środków z Unii Europejskiej, niskie środki na promocję oraz reklamę regionu. Widoczne są braki w ogólnie pojętej infrastrukturze gminy.Pozycja Aktualny system opodatkowania nieruchomości ostatnim niezreformowanym elementem polskiego systemu podatkowego(2009-04-06 10:15:34) Rutka, Ewa; Wołowiec, TomaszCelem pracy jest prezentacja aktualnej konstrukcji podatków majątkowych od nieruchomości wraz z koncepcją jej zmian w postaci zintegrowanego systemu katastralnego. Pobocznym celem pracy jest również przedstawienie modeli opodatkowania nieruchomości w wybranych krajach Unii Europejskiej. Hipoteza badawcza zakłada, iż aktualny system opodatkowania nieruchomości jest ostatnim niezreformowanym elementem polskiego systemu podatkowego i wymaga reform. Tak określona hipoteza badawcza przyczyniła się do sformułowania kilku cząstkowych pytań badawczych. 1. Dlaczego aktualny system opodatkowania nieruchomości jest przestarzały. 2. Jakie są główne wady obowiązującego systemu opodatkowania nieruchomości. 3. W jaki sposób zintegrowany system katastralny usprawni zarządzanie nieruchomościami i wpłynie na konstrukcję podatku od nieruchomości. W pracy wykorzystano dostępną literaturę przedmiotu, akty prawne, strony internetowe, materiały z Archiwum Państwowego w Krakowie oraz materiały szkoleniowe Ministerstwa Finansów. Reforma opodatkowania nieruchomości zmieni diametralnie system podatków majątkowych w Polsce, przyczyni się do uporządkowania stanów prawnych, uszczelni system podatków i opłat lokalnych. W końcu wykorzystana zostanie na potrzeby gospodarki przestrzennej, wpłynie na wzmocnienie ładu przestrzennego na poziomie lokalnym. W konsekwencji doprowadzi do wprowadzenia podatków od wartości nieruchomości. Reasumując reforma istniejącego systemu opodatkowania nieruchomości jest niezbędna, a wdrożenie zintegrowanego Systemu Katastralnego jest pierwszym krokiem do jej wprowadzenia.Pozycja Aktywizacja a dyskryminacja kobiet po 50 roku życia na regionalnym rynku pracy w powiecie limanowskim(2013-12-19 19:30:12) Filipek, Agnieszka; Gwiżdż, AndrzejW prezentowanej pracy podjęto próbę charakterystyki jednej z grup zawodowych, jaką są pozostające bez zatrudnienia kobiety po 50 roku życia. Aktywizacja jej wymaga poświęcenia większej uwagi i szerszego spojrzenia. Jest ona bowiem obciążona różnego rodzaju stereotypami.Ta specyficzna grupa wiekowa, tak różnorodna pod wieloma aspektami, wymaga dużego wsparcia instytucjonalnego. Dlatego w pracy postanowiono poddać analizie sytuację kobiet 50+ w skali kraju oraz przede wszystkim, na lokalnym rynku pracy powiatu limanowskiego. W tym celu przeprowadzono badania ankietowe w grupie lokalnych pracodawców. Na ich podstawie poddano weryfikacji cztery założone hipotezy badawcze.Pozycja Aktywizacja bezrobotnej młodzieży poprzez staże zawodowe w rejonie Nowego Sącza(2013-10-27 11:52:48) Gierałt, Ewelina; Potoczek, NataliaW przedstawionej pracy omówione zostały zagadnienia dotyczące problemu bezrobocia oraz metod aktywizacji bezrobotnych. Celem pracy jest analiza efektywności staży zawodowych organizowanych przez Sądecki Urząd Pracy. W przeprowadzonych analizach skorzystano ze źródeł wtórnych – ankiet ewaluacyjnych badających jakość staży udostępnionych przez Sądecki Urząd Pracy. Badania zostały przeprowadzone w 2010 oraz 2012 roku. Ankietowani byli stażyści oraz organizatorzy stażu. Celem przeprowadzenia badań było uzyskanie opinii na temat organizacji stażu, sprawowania funkcji przez opiekuna oraz nabytych umiejętności zawodowych przez stażystów. Praca miała na celu oraz porównanie organizacji staży w roku 2010 i 2012, zbadanie ich efektywności oraz poznanie działań Sądeckiego Urzędu Pracy na rzecz zwiększenia efektywności staży. W wyniku badań stwierdzono, że staż jest efektywną formą przeciwdziałania bezrobociu, szczególnie wśród młodzieży nie posiadającej doświadczenia zawodowego, osób w szczególnej sytuacji na rynku pracy. Zaobserwowano, że urząd pracy monitoruje efektywność staży, prowadzi działania mające na celu jej zwiększenie oraz działania, które mają na celu wzrost zatrudnienia stażystów po okresie odbycia stażu.Pozycja Aktywizacja zawodowa bezrobotnych na przykładzie Urzędu Pracy w Gorlicach(2013-08-15 21:22:20) Janik, Łukasz; Miś, AlicjaCelem pracy jest próba oceny przydatności i efektywności najczęściej stosowanych form aktywizacji zawodowej stosowanych przez Urzędy Pracy. W pracy dokonano próby oceny inicjatyw przeprowadzanych przez Powiatowe Urzędy Pracy w ramach polityki rynku pracy, mającej na celu poprawę aktywności zawodowej istniejących zasobów. Jako przykładem posłużono się Powiatowym Urzędem Pracy w Gorlicach. Zasadniczym problemem jest ocena form aktywnej polityki rynku pracy w aspekcie poprawy aktywności zawodowej oraz biorąc pod uwagę ich ekonomiczną efektywność. Rozważania przeprowadzone są także nad przydatnością dotychczasowych rodzajów aktywnej polityki rynku pracy w dalszej perspektywie, tzn. w warunkach dynamicznych zmian zachodzących na rynku pracy. Próby oceny zasadności funkcjonowania aktywnych metod przeciwdziałania bezrobociu w Powiatowym Urzędzie Pracy w Gorlicach dokonano przy użyciu analizy dokumentów i interpretacji zawartych w nich treści pod katem problemu badawczego. Podsumowując, najwyższa efektywność zatrudnieniowa w 2012 roku spośród omówionych aktywnych programów przeciwdziałania bezrobociu realizowanych przez PUP w Gorlicach wystąpiła w przypadku prac interwencyjnych (81,7%). Najmniej efektywne okazały się prace społecznie użyteczne (15,6%). Staże z wartością 67,2 % okazały się bardziej efektywne od robót publicznych i szkoleń, których wartości kształtowały się na zbliżonym poziomie – odpowiednio 54,5% i 54,3%.Pozycja Aktywizacja zawodowa w obligatoryjnych działaniach instytucji rynku pracy(2013-08-28 11:18:03) Jodłowska, Katarzyna; Tokarz, KrzysztofWzrost bezrobocia jest nie tylko jednym z głównych przejawów kryzysu i spowolnienia gospodarczego, ale powoduje dodatkowe negatywne skutki dla całej gospodarki i to zarówno w kontekście ekonomicznym jak i społecznym. Obszar badań autorskich pracy obejmuje ocenę funkcjonowania programów rządowych realizowanych przez PUP dla powiatu nowosądeckiego na rzecz osób w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy. Z przeprowadzonych badań i analizy danych wynika, że poszczególne instrumenty często okazywały się nieskuteczne w stosunku do wybranych kategorii bezrobotnych, do których były adresowane zgodnie z przepisami ustawy. Obecne zapisy ustawowe nie sprzyjają ani prawidłowemu adresowaniu programów zatrudnienia ani ich lepszej efektywności, ponieważ siła oddziaływania aktywnych instrumentów polityki rynku pracy różnicuje się w zależności od takich czynników jak płeć, wiek, wykształcenie, stan zdrowia.Pozycja Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu (na przykładzie powiatu nowosądeckiego w latach 2006 - 2010)(2012-01-11 19:04:41) Michalik, Anna; Żukowski, PawełTematem niniejszej pracy jest problem bezrobocia oraz aktywne formy zwalczania bezrobocia w powiecie nowosądeckim. Bezrobocie jest problemem nie tylko wewnątrzregionalnym ale i ogólnokrajowym. Powiat nowosądecki cechuje się stosunkowo wysokim poziomem bezrobocia. W pracy przedstawione zostały sposoby na zmniejszenie tego problemu, pozwalające na poprawę sytuacji powiatu i poziomu życia jego mieszkańców. W realizacji tych form niezbędne są środki uzyskiwane przez władze powiatu z różnego rodzaju funduszy, w tym także i unijnych. Badania przeprowadzono na podstawie danych zamieszczonych na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego. Ogólne wnioski płynące z pracy sugerują, iż bezrobocie jest zjawiskiem, którego nie da się uniknąć w żadnej gospodarce i każda powinna nauczyć się jak sobie z nim radzić. Pomocne w tym zakresie są aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, które z powodzeniem stosują Urzędy Pracy. Dzięki nim w pewnym stopniu udaje się niwelować negatywne skutki jakie pociąga za sobą zbyt wysoka stopa bezrobocia. Po przeanalizowaniu wszystkich dostępnych danych nasuwają się wnioski, iż Sądecki Urząd Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego powinien propagować stosowanie aktywnych form wsparcia dla bezrobotnych, a w szczególności tych, którzy pozostają bez pracy przez dłuższy okres czasu.Pozycja Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu na przykładzie dotacji udzielonych przez Powiatowy Urząd Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego(2015-10-06 11:30:49) Rola, Karolina; Reśko, DariuszW pracy została przedstawiona problematyka aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu jakimi są dotacje udzielone przez Powiatowy Urząd Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego w latach 2010-2014. Celem pracy jest analiza wiedzy na temat trwałości otrzymanych dotacji, określenie rozmiarów udzielonego wsparcia osobom bezrobotnym chcących założyć działalność gospodarczą oraz badanie efektywności pobranych dofinansowań. Badania zostały przeprowadzone na podstawie analizy dokumentów udostępnionych przez Powiatowy Urząd Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego tj. publikacje, rejestry oraz dokumenty wewnętrzne z bazy programu SyriuszStd. Na podstawie przeprowadzonych badań, wyciągnięte zostały wnioski: - dotacje w postaci jednorazowych środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej w powiecie nowosądeckim są efektywnym sposobem aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy; - wsparcie w postaci dofinansowania ma wpływ na rozwój lokalnej gospodarki; - statystyki udowadniają, że najczęściej z pomocy finansowej w postaci dotacji korzystają osoby bezrobotne z wykształceniem średnim, policealnym i licealnym; - biorąc pod uwagę wiek dominującą grupą, która decyduje się na pobranie dofinansowania, a tym samym na otwarcie własnej firmy są osoby młode do 34 roku życia; - w powiecie nowosądeckim przeważającą formą działalności są firmy z zakresu budownictwa, naprawy pojazdów samochodowych i drobnych usług; - po upływie obowiązkowego 12 miesięcznego okresu prowadzenia działalności, efektywność utrzymania się otwartych firm na rynku wynosi ponad 90%.