Artykuły naukowe (Inst. PiZ)
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Artykuły naukowe (Inst. PiZ) wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 119
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Analiza fazy tworzenia aliansu strategicznego firmy krajowej z zagranicznym kooperantem(2003) Ujwary-Gil, Anna; Choroszczak, JerzyZ obserwacji ogólnoświatowych tendencji wynika, iż alianse strategiczne są coraz częściej zawieraną formą kooperacji. Jednym z powodów jest możliwość czerpania obopólnych korzyści z realizacji wspólnych celów przy zachowaniu niezależności funkcjonowania na rynku i ochronie własnych interesów. Cechą charakterystyczną aliansów jest to, iż zawierane są przez firmy konkurujące ze sobą. Źródłem przewagi konkurencyjnej są: wiedza i doświadczenie, system zarządzania, działania marketingowe, kanały zbytu, innowacyjność technologiczna i produktowa, niższe koszty oraz informacja o rynku. W Polsce, ze względu na znacznie słabszy potencjał organizacyjny, ekonomiczny i techniczny krajowych przedsiębiorstw w porównaniu do firm zagranicznych, alianse strategiczne mają charakter niesymetryczny. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie specyfiki aliansu strategicznego pomiędzy firmą krajową i zagraniczną na przykładzie współdziałania Compaqa z Optimusem. Szczegółowej analizie poddano próbę utworzenia aliansu strategicznego. Ponadto opisano obszary kluczowych kompetencji, ewentualny wkład poszczególnych partnerów we współpracę, motywy i cele zawiązującego się związku kooperacyjnego. Autorzy próbują również udzielić odpowiedzi co do typu mogącego powstać aliansu strategicznego, jak i przyczyn dla których alians nie został zawarty. Analizowany przykład związku kooperacyjnego był w fazie tworzenia, w której podpisano dwie z czterech planowanych umów dotyczących niniejszego aliansu.Pozycja Analogie i metafory źródłem nowych idei w praktyce biznesowej(2005) Ujwary-Gil, AnnaAnalogie i metafory stanowią ważne, jakkolwiek mało doceniane, źródło poszukiwania idei. Zwykle wykorzystanie metafor i analogii następuje spontanicznie, w trakcie komunikacji międzyludzkiej, podczas której przy użyciu metafor bądź analogii opisujemy zdarzenia, które miały miejsce, odwołując się do podobieństwa lub przenośni. Przedmiotem niniejszego artykułu jest myślenie przez analogie oraz metaforyzowanie (myślenie metaforyczne), rozumiane jako zdolności twórczego myślenia, które można wykorzystać w praktyce biznesowej i rozwijać na drodze mniej lub bardziej systematycznego ćwiczenia.Pozycja Asocjacje źródłem pomysłów na slogan reklamowy, logo firmy i innowacje(2004) Ujwary-Gil, AnnaCelem artykułu jest przedstawienie czytelnikowi praktycznych możliwości wykorzystania asocjacji w marketingu, biorąc pod uwagę, iż przedmiotem eksploracji będzie tworzenie sloganu reklamowego, logo firmy oraz poszukiwanie pomysłów na udoskonalenie (wyróżnienie) produktów już istniejących. W tym celu wykorzystam kolejno: w tworzeniu sloganu reklamowego technikę superpozycje, dokonywanie skojarzeń w gwiazdę w projekcie logo firmy, oraz skojarzenia łańcuchowe i bisocjacje w poszukiwaniu pomysłów na nowy produkt, bądź udoskonalenie już istniejących.Pozycja Aspect of running activities in Poland. Cooperation between companies and local government institution.(2014-05-08) Pawłowski, KrzysztofReferat z Seminarium Izb Gospodarczych, które odbyło się w Oslo 19 kwietnia 1994 r.Pozycja Big MBA from a small town(2005) Pawłowski, KrzysztofPozycja Budowanie lobby(1998) Pawłowski, KrzysztofPozycja Całe szczęście(2007) Pawłowski, KrzysztofPozycja Chcę przegrać zakład(2010) Pawłowski, KrzysztofPozycja Chcemy dyskutować(1999) Pawłowski, KrzysztofPozycja Chińskie zaskoczenie cz. I(2004) Pawłowski, KrzysztofPozycja Chińskie zaskoczenie cz. II(2004) Pawłowski, KrzysztofPozycja Chińskie zaskoczenie cz. III(2005) Pawłowski, KrzysztofPozycja Co się dzieje z uczelniami niepublicznymi?(2010) Pawłowski, KrzysztofPozycja Company valuation : how to deal with a range of values?(2011) Patena, Wiktor;Company valuation is not done after having generated a few values being a result of applying different valuation methods. In many cases institutions ordering the valuation request a value which can be an equivalent of a market, transactional value. Often the one method (and the valuation resulting from the method) can be indicated, since the valuer claims that it gives the most precise value of the company. However, it is safer to consider the range of values and then try to determine the final value which is the result of a combination of several methods. However, the question is how to consistently deal with a range of values. One of the solution s are so-called mixed methods of company valuation. They are criticized in this paper as they are too subjective. Instead we suggest considering a portfolio approach – PATEV (Portfolio Approach to Equity Valuation). In addition to having to choose a method of defining one value, the value is subject to further corrections: liquidity and control discounts.Pozycja Czasu jest coraz mniej(2010) Pawłowski, KrzysztofPozycja Dlaczego Nowy Sącz powinien przeskoczyć szybko granicę 100 tys. mieszkańców(2008) Pawłowski, KrzysztofPozycja Dostosowanie handlu częściami zamiennymi do strategii przedsiębiorstwa(1996) Filipczyk, Joanna; Węgrzyński, TadeuszPozycja Dylemat wartości przedsiębiorstwa - metoda KCETM(2006) Ujwary-Gil, Anna; Śliwa, Kazimierz R.Artykuł prezentuje metodę KCE™ w kontekście wyceny wartości przedsiębiorstwa. Wzrastająca dysproporcja między księgową i rynkową wartością dużej liczby przedsiębiorstw wymusza bardziej precyzyjne wytłumaczenie tego zjawiska, kierując uwagę na niematerialne zasoby przedsiębiorstwa wpływające na jego wartość rynkową. Jakkolwiek problemem nie jest tylko wycena wartości zasobów niematerialnych w ujęciu finansowym, ale również metodologiczny konflikt miedzy tradycyjnym księgowym pomiarem a współczesnymi rynkami. Prezentowana metoda KCE™ częściowo wyjaśnia źródło tego konfliktu. Zastosowano ją do analizy dwóch przedsiębiorstw: Telekomunikacja Polska S.A. oraz Netia S.A., a uzyskane wyniki pozwalają zrozumieć, dlaczego i w jakim stopniu przedsiębiorstwa są niedoszacowane, bądź przeszacowane.Pozycja Dylematy związane z uczestnictwem Polski w Unii Gospodarczej i Walutowej(Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Bochni, 2005) Wrona, Bartłomiej; Sokołowska-Woźniak, JustynaPrzystąpienie Polski do UE wiąże się z przyszłą akcesją do UGW. W części pierwszej niniejszego artykułu ukazane zostały etapy tworzenia UGW, stopień dostosowania krajów kandydujących do kryteriów konwergencji z Maastricht jak i perspektywy rozszerzenia strefy euro o nowe kraje. W drugiej części analizie poddane zostają podstawowe wskaźniki makroekonomiczne gospodarki polskiej w świetle ich zbieżności z kryteriami konwergencji (zbieżność nominalna). Kolejna część artykułu przedstawia problematykę akcesji Polski do UGW w świetle teorii optymalnych obszarów walutowych (konwergencja realna).Pozycja Dyplomy na wagę(1997) Pawłowski, Krzysztof