Centrum Innowatyki / Center for Innovation
Stały URI zbioru
Przeglądaj
Przeglądaj Centrum Innowatyki / Center for Innovation wg Autor "Jasieński, Michał"
Teraz wyświetlane 1 - 15 z 15
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Arka Poego, czyli o istotach zmyślonych i ograniczeniach wyobraźni(2003) Jasieński, MichałO cechach ludzkiej kreatywności, na podstawie analizy mitów i legend.Pozycja Business models rethought: applying the heuristic methods of Altshuller and Osborn to improve an organization's fitness in a variable environment(Wydawnictwo Studio Emka, 2014) Jasieński, Michał; Rzeźnik, MagdalenaBusiness model (BM) is a universally applicable framework for analyzing an organization’s entire spectrum of activities, from cost structure, revenue streams, to human resources and organizational culture, client networks, collaborators and the essence of what the organization offers, i.e. the customer value proposition. To facilitate an efficient process of re-inventing or re-conceptualizing the BM, we have applied two heuristic tools: Altshuller’s 40 inventive principles and Osborn’s seven SCAMPER questions, which were developed initially for applications in engineering and marketing, respectively. We show examples of how each module of a BM can be modified in a creative and, sometimes, counterintuitive way, thus leading to the improvement of the organization’s functioning in an uncertain and fluctuating business environment.Pozycja Citation analysis as a practical tool for managers and entrepreneurs: selected scientometric concepts relevant for business model improvement(2013) Jasieński, MichałEntrepreneurs often face the challenge of hiring academic researchers who could provide know-how or serve as potential business partners, collaborators or expert consultants. Since hiring experts may be costly, it is essential that only the best specialists be used. I describe some quantitative scientometric tools (such as h-index and gindex) aimed at evaluating academic quality of institutions or of individual researchers. Such tools provide information that is easily accessible, comprehensible and merit-based, although they must be used with caution, since disciplines differ in the absolute values of indexes. I show how to use scientometrics in a comparative manner to document low output and poor quality of the publications of Polish academic authors in the area of business and management. I also argue that some governmental procedures for rewarding academic excellence are not effective because they reduce incentives for publishing academic papers in English.Pozycja Constructing e-learning tools from heuristic methods: multiple whys, circle of analogies and stepwise convergence(Studio Noa ; University of Silesia, 2013) Jasieński, MichałI discuss various methods which may benefit from online implementation, supporting e-learning in the area of creativity and effective thinking at all educational levels, from kindergarten to graduate programs. All procedures comprise a virtual laboratory, capable of generating actual creative olutions to real problems. Tools for creative thinking may be implemented as online procedures allowing the user to conduct heuristic group sessions. I provide examples of individual-user heuristic methods (multiple Why? questions, circle of analogies) and a group-based method (discussion 66 which involves stepwise convergence of ideas generated by semi-independent subgroups).Pozycja Czy kooperacja sprzyja innowacyjności?(2012) Jasieński, MichałCelem przeglądu jest odpowiedź na pytanie czy istnieje związek pomiędzy kooperacją, zaufaniem lub pomocą wzajemną (kultywowaną pomiędzy firmami lub instytucjami, a nie pracownikami wewnątrz firmy), a poziomem innowacyjności firm będących uczestnikami kooperacji. Wykazano, że innowacyjność firm często wzrasta pod wpływem kooperacji z innymi firmami albo jednostkami badawczymi, ale raczej nie z agencjami rządowymi. Duże znaczenie dla innowacyjności ma także kooperacja pionowa firmy (np. z dostawcami i klientami).Pozycja Darwin uniwersalny(2009) Jasieński, MichałRzecz o pożytkach z inspiracji interdyscyplinarnych i o synergii pomiędzy różnymi dyscyplinami wiedzy: jak nauki o zarządzaniu mogą skorzystać z perspektywy biologii ewolucyjnej – esej napisany z okazji 200-lecia urodzin Karola Darwina.Pozycja Demon Garfielda, czyli o roli analizy cytacji w rozwoju nauki (głównie ekologii) w Polsce(1991) Jasieński, MichałDo napisania poniższych uwag zachęciła mnie niedawna dyskusja na łamach "Wiadomości Ekologicznych" nad przyszłą formą i treścią ekologii w Polsce. Ośmielony zostałem także artykułem Vetulaniego (1990) omawiającym sposoby oceny prac naukowych i naukowców (zob. też Łomnicki 1984, Szarski 1987). Chciałbym poddać pod dyskusję kilka konkretnych recept na uprawianie nauki w Polsce. Opieram się na założeniu, że najważniejsze jest ustalenie wstępnych kryteriów jakości i zgodzenie się na pewne wspólne wartości, jakich naukowcy mieliby przestrzegać. Potrzebna jest więc etykieta naukowca, czyli kanon kryteriów, dzięki którym młodzi adepci nauki będą wiedzieć jak oddzielić ziarno od plew i jak poprowadzić swoje własne kariery naukowe. Do nich, w dużym stopniu, skierowany jest ten komentarz.Pozycja Edukacja menedżerów w Polsce: więcej heurystyki i jakości(Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, 2012) Jasieński, MichałEdukacja menedżerów w nowej, „sieciowej“, rzeczywistości ekonomicznej świata wymaga położenia nacisku na miękkie umiejętności budowania kapitału społecznego oraz stosowania metod heurystycznych dla rozwiązywania problemów. Pojawia się konieczność pokonania oporu przed innowacyjnością, poprzez budowanie nieformalnej kultury organizacyjnej, która pomoże rozkwitnąć kooperacji oraz kreatywności.Pozycja Features of an e-learning environment which promote critical and creative thinking: choice, feedback, anonymity, and assessment(2014) Jasieński, MichałI discuss features that are important for creative and critical thinking which should be recreated in e-learning applications. Anonymity maximizes chances for development of creativity and for objective and accurate assessment. I also describe a ‘quadruple anonymity’ system implemented at Nowy Sacz Business School – National-Louis University in Poland, the goal of which is to improve objectivity of thesis evaluation by referees. E-learning environment is ideal for implementing functionalities which make choice, feedback, and controlled anonymity easily available to the users to be effective, feedback should be appropriately timed, incremental, impartial, and impersonal. Evaluation of student or employee performance or of proposed ideas or solutions should rely on explicitly stated quantitative criteria, developed along well thought-through measurement scales and utilising proper descriptive statistics and visualisation methods. A description of the nominal group heuristic method is provided as an example of a heuristic method which relies on creativity, anonymity and unbiased evaluation.Pozycja Googleinteligencja i rozkwit kapitału społecznego(2011) Jasieński, MichałO konieczności budowania zaufania społecznego, jako niezbędnego warunku dla rozwoju innowacyjności.Pozycja Innovatics – a new toolbox of skills for innovative production managers(Oficyna Wydaw. PTZP, 2012) Jasieński, Michał; Rzeźnik, MagdalenaWe describe a metaphorical “toolbox” for innovatics – a new set of skills for managers who specialize in innovation management and in the study of innovations. We emphasize the importance of quantitative skills, multidisciplinary inspirations and heuristic methods for generatig innovative solutions. Knowledge of organizational behavior is essential to create in the workplace environment conducive to innovativeness.Pozycja Kapitał społeczny i lokalna synergia oparta na altruizmie odwzajemnionym: aspekty metodologiczne(Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego ; Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University, 2012) Jasieński, Michał; Rzeźnik, Magdalena; Stec, PawełW niniejszym eseju chcielibyśmy pokazać, że niezależnie rozwijające się koncepcje i programy badawcze wspaniale wzajemnie siebie wzbogacają. Ponadto, skupiliśmy się na kwestiach metodologicznych, które muszą być rozwiązane przy próbach oceny KS, ze szczególną uwagą traktując badania altruizmu odwzajemnionego, realizowanego na poziomie osobniczym.Pozycja O waśni i współpracy(1988) Jasieński, MichałPozycja Synergia z punktu widzenia ekogenetyki ilościowej: o złotych miksturach, magicznej interakcji i unikalnej korelacji typów i środowisk(Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego ; Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University, 2009) Jasieński, MichałSynergy from the viewpoint of quantitative ecogenetics: golden mixtures, magical interactions and unique correlations of types and environments The problems encountered by ecogenetics of finding the best combinations of varieties and environments are very similar to those facing researchers or consultants in the areas of management, organizational behavior and applied psychology. It is difficult to define synergy and determine when synergy occurs, because that depends on our hypothesis and on the choice of a measurement scale. For example, multiplicative interactive effects of combined factors which could be interpreted as synergistic disappear if the measurements are expressed on a logarithmic scale. Nonlinearity of reaction norms of interacting types makes it almost impossible to interpolate and extrapolate the synergy effects beyond the described set of conditions. Effects declared as beneficially synergistic may also have side-effects or negative long-term consequences.Pozycja Understanding and innovating business models: some basic methodological issues(Oficyna Wydaw. PTZP, 2013) Jasieński, Michał; Rzeźnik, Magdalena; Candi, M.We discuss basic components of the business model concept, with particular emphasis on rigorous and preferably quantitative methods of analysis of business models. We focus on factors which influence the process of developing customer value proposition - a crucial part of any business model. We also present an international collaborative project aimed at developing methods of making existing business models of SMEs more innovative.