Centrum Innowatyki / Center for Innovation
Stały URI zbioru
Przeglądaj
Przeglądaj Centrum Innowatyki / Center for Innovation wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 21
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja O waśni i współpracy(1988) Jasieński, MichałPozycja Demon Garfielda, czyli o roli analizy cytacji w rozwoju nauki (głównie ekologii) w Polsce(1991) Jasieński, MichałDo napisania poniższych uwag zachęciła mnie niedawna dyskusja na łamach "Wiadomości Ekologicznych" nad przyszłą formą i treścią ekologii w Polsce. Ośmielony zostałem także artykułem Vetulaniego (1990) omawiającym sposoby oceny prac naukowych i naukowców (zob. też Łomnicki 1984, Szarski 1987). Chciałbym poddać pod dyskusję kilka konkretnych recept na uprawianie nauki w Polsce. Opieram się na założeniu, że najważniejsze jest ustalenie wstępnych kryteriów jakości i zgodzenie się na pewne wspólne wartości, jakich naukowcy mieliby przestrzegać. Potrzebna jest więc etykieta naukowca, czyli kanon kryteriów, dzięki którym młodzi adepci nauki będą wiedzieć jak oddzielić ziarno od plew i jak poprowadzić swoje własne kariery naukowe. Do nich, w dużym stopniu, skierowany jest ten komentarz.Pozycja Wishful Thinking and the Fallacy of Single-Subject Experimentation(1996) Jasienski, MichalO konieczności rozumienia podstaw statystyki, dla podejmowania racjonalnych decyzji przy planowaniu projektów badawczych.Pozycja N = 1, Fortuitous Effects, and AIDS Research(1996) Jasienski, MichalO konieczności rozumienia podstaw statystyki, dla podejmowania racjonalnych decyzji przy planowaniu projektów badawczych.Pozycja Arka Poego, czyli o istotach zmyślonych i ograniczeniach wyobraźni(2003) Jasieński, MichałO cechach ludzkiej kreatywności, na podstawie analizy mitów i legend.Pozycja Theory-free and fact-free but method-focused and trust-driven education: insights from Google, Excel, and eBay(Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University, 2007) Jasienski, MichalThe distinction between patterns and processes is a major methodological and philosophical challenge in science (Jasienski, 1996). The task of modern education is to give students the tools enabling them to critically analyze patterns and infer which processes generate them, whether in natural or in social sciences. In contrast, most of educational effort still goes to fact delivery and force-feeding students with classification schemes which provide only superficial understanding of the world and become quickly obsolete. I advocate a shift in educational philosophy towards building intuitive understanding, heuristic methods of problem solving and powerful factfinding skills. I provide examples how modern information technology makes such a shift easy to implement.Pozycja Darwin uniwersalny(2009) Jasieński, MichałRzecz o pożytkach z inspiracji interdyscyplinarnych i o synergii pomiędzy różnymi dyscyplinami wiedzy: jak nauki o zarządzaniu mogą skorzystać z perspektywy biologii ewolucyjnej – esej napisany z okazji 200-lecia urodzin Karola Darwina.Pozycja Synergia z punktu widzenia ekogenetyki ilościowej: o złotych miksturach, magicznej interakcji i unikalnej korelacji typów i środowisk(Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego ; Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University, 2009) Jasieński, MichałSynergy from the viewpoint of quantitative ecogenetics: golden mixtures, magical interactions and unique correlations of types and environments The problems encountered by ecogenetics of finding the best combinations of varieties and environments are very similar to those facing researchers or consultants in the areas of management, organizational behavior and applied psychology. It is difficult to define synergy and determine when synergy occurs, because that depends on our hypothesis and on the choice of a measurement scale. For example, multiplicative interactive effects of combined factors which could be interpreted as synergistic disappear if the measurements are expressed on a logarithmic scale. Nonlinearity of reaction norms of interacting types makes it almost impossible to interpolate and extrapolate the synergy effects beyond the described set of conditions. Effects declared as beneficially synergistic may also have side-effects or negative long-term consequences.Pozycja Structure and functions of intangible assets in the knowledge economy(2010) Diukova, N.; Jasienski, MichalThe main step that should be taken is the unification of accounting and managerial approaches to intangible assets’ structure, that can be made possible via treating R&D, human and organizational capital that has been internally generated by the company as investment and add it as the supplement to company’s balance sheets.Pozycja Googleinteligencja i rozkwit kapitału społecznego(2011) Jasieński, MichałO konieczności budowania zaufania społecznego, jako niezbędnego warunku dla rozwoju innowacyjności.Pozycja Edukacja menedżerów w Polsce: więcej heurystyki i jakości(Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, 2012) Jasieński, MichałEdukacja menedżerów w nowej, „sieciowej“, rzeczywistości ekonomicznej świata wymaga położenia nacisku na miękkie umiejętności budowania kapitału społecznego oraz stosowania metod heurystycznych dla rozwiązywania problemów. Pojawia się konieczność pokonania oporu przed innowacyjnością, poprzez budowanie nieformalnej kultury organizacyjnej, która pomoże rozkwitnąć kooperacji oraz kreatywności.Pozycja Czy kooperacja sprzyja innowacyjności?(2012) Jasieński, MichałCelem przeglądu jest odpowiedź na pytanie czy istnieje związek pomiędzy kooperacją, zaufaniem lub pomocą wzajemną (kultywowaną pomiędzy firmami lub instytucjami, a nie pracownikami wewnątrz firmy), a poziomem innowacyjności firm będących uczestnikami kooperacji. Wykazano, że innowacyjność firm często wzrasta pod wpływem kooperacji z innymi firmami albo jednostkami badawczymi, ale raczej nie z agencjami rządowymi. Duże znaczenie dla innowacyjności ma także kooperacja pionowa firmy (np. z dostawcami i klientami).Pozycja Kapitał społeczny i lokalna synergia oparta na altruizmie odwzajemnionym: aspekty metodologiczne(Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego ; Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University, 2012) Jasieński, Michał; Rzeźnik, Magdalena; Stec, PawełW niniejszym eseju chcielibyśmy pokazać, że niezależnie rozwijające się koncepcje i programy badawcze wspaniale wzajemnie siebie wzbogacają. Ponadto, skupiliśmy się na kwestiach metodologicznych, które muszą być rozwiązane przy próbach oceny KS, ze szczególną uwagą traktując badania altruizmu odwzajemnionego, realizowanego na poziomie osobniczym.Pozycja Innovatics – a new toolbox of skills for innovative production managers(Oficyna Wydaw. PTZP, 2012) Jasieński, Michał; Rzeźnik, MagdalenaWe describe a metaphorical “toolbox” for innovatics – a new set of skills for managers who specialize in innovation management and in the study of innovations. We emphasize the importance of quantitative skills, multidisciplinary inspirations and heuristic methods for generatig innovative solutions. Knowledge of organizational behavior is essential to create in the workplace environment conducive to innovativeness.Pozycja Citation analysis as a practical tool for managers and entrepreneurs: selected scientometric concepts relevant for business model improvement(2013) Jasieński, MichałEntrepreneurs often face the challenge of hiring academic researchers who could provide know-how or serve as potential business partners, collaborators or expert consultants. Since hiring experts may be costly, it is essential that only the best specialists be used. I describe some quantitative scientometric tools (such as h-index and gindex) aimed at evaluating academic quality of institutions or of individual researchers. Such tools provide information that is easily accessible, comprehensible and merit-based, although they must be used with caution, since disciplines differ in the absolute values of indexes. I show how to use scientometrics in a comparative manner to document low output and poor quality of the publications of Polish academic authors in the area of business and management. I also argue that some governmental procedures for rewarding academic excellence are not effective because they reduce incentives for publishing academic papers in English.Pozycja Understanding and innovating business models: some basic methodological issues(Oficyna Wydaw. PTZP, 2013) Jasieński, Michał; Rzeźnik, Magdalena; Candi, M.We discuss basic components of the business model concept, with particular emphasis on rigorous and preferably quantitative methods of analysis of business models. We focus on factors which influence the process of developing customer value proposition - a crucial part of any business model. We also present an international collaborative project aimed at developing methods of making existing business models of SMEs more innovative.Pozycja Constructing e-learning tools from heuristic methods: multiple whys, circle of analogies and stepwise convergence(Studio Noa ; University of Silesia, 2013) Jasieński, MichałI discuss various methods which may benefit from online implementation, supporting e-learning in the area of creativity and effective thinking at all educational levels, from kindergarten to graduate programs. All procedures comprise a virtual laboratory, capable of generating actual creative olutions to real problems. Tools for creative thinking may be implemented as online procedures allowing the user to conduct heuristic group sessions. I provide examples of individual-user heuristic methods (multiple Why? questions, circle of analogies) and a group-based method (discussion 66 which involves stepwise convergence of ideas generated by semi-independent subgroups).Pozycja Nature-nurture interaction is ubiquitous, essential, but elusive(2014) Jasienski, Michal; Jasienska, GrazynaPozycja Innowatyka - nowy horyzont : innowacyjność naukowców, przedsiębiorców, menedżerów i urzędników(Centrum Innowatyki. Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University, 2014) Jasieński, Michał (red.)„Innowatyka“ jest terminem określającym obszar tematyczny dotyczący najnowszej rzeczywistości społeczno-ekonomicznej – świata Internetu, przepastnych i łatwo dostępnych baz danych i otwartych granic. Jest to świat, w którym tzw. efekt motyla (czyli nieliniowa, czasami kaskadowo narastająca zależność pomiędzy wydarzeniami pozornie błahymi i pozornie niepowiązanymi ze sobą) staje się faktem codziennym (zob. też Nesterowicz, 2001). W takim świecie, można poetycko powiedzieć, innowacje są paliwem postępu technologicznego i cywilizacyjnego – rozwój żywi się innowacjami. Podtytuł książki Toma Petersa (1998), guru zarządzania, mówi wszystko: „nie możesz odchudzić swojej drogi ku wielkości”. Stosując re-engineering, lean management i inne sztuczki usuwające z firmy wszystko co zbędne, a zapominając o nacisku na innowacje, menedżer nie zapewni firmie przyszłości. Co najwyżej, odroczy bankructwo. Dlatego innowacyjność jest ważna i musimy umieć ją badać i nią zarządzać i dlatego innowatyka ma zakres szerszy niż tradycyjne „zarządzanie innowacjami“ – obejmuje całą paletę umiejętności, pozwalających na wyjście poza status quo w firmie i zobaczenie nowych horyzontów zanim jeszcze może być mowa o zarządzaniu nimi. (fragment wstępu)Pozycja Features of an e-learning environment which promote critical and creative thinking: choice, feedback, anonymity, and assessment(2014) Jasieński, MichałI discuss features that are important for creative and critical thinking which should be recreated in e-learning applications. Anonymity maximizes chances for development of creativity and for objective and accurate assessment. I also describe a ‘quadruple anonymity’ system implemented at Nowy Sacz Business School – National-Louis University in Poland, the goal of which is to improve objectivity of thesis evaluation by referees. E-learning environment is ideal for implementing functionalities which make choice, feedback, and controlled anonymity easily available to the users to be effective, feedback should be appropriately timed, incremental, impartial, and impersonal. Evaluation of student or employee performance or of proposed ideas or solutions should rely on explicitly stated quantitative criteria, developed along well thought-through measurement scales and utilising proper descriptive statistics and visualisation methods. A description of the nominal group heuristic method is provided as an example of a heuristic method which relies on creativity, anonymity and unbiased evaluation.